آرشیو خرداد ماه 1398

مشاور و کارشناس بیمه های عمر_ثالث_بدنه_آتش سوزی_مهندسی و.....

هر آنچه از بیمه عمر ایران باید بدانید

۴۱۹ بازديد

هر آنچه از بیمه عمر ایران باید بدانید

اطلاع داشتن از همه جوانب بیمه عمر برای فردی که به دنبال خرید بیمه عمر است شاید کار سختی به نظر بیاید، انتخاب شرکت بیمه و مشخص کردن شرایط بیمه‌­ای در هر شرکت می ­تواند تاثیر فراوانی در انتخاب شما داشته باشد. بیمه عمر ایران یکی از شرکت‌هایی می‌باشد که انتخاب بسیاری از بیمه شده های عمر است. در این نوشته به بررسی بیمه نامه‌های عمر ایران خواهیم پرداخت.


بیمه عمر ایران چیست؟

بیمه ایران در کنار انواع خدمات بیمه‌ای خود مثل بیمه بدنه ایران، ثالث و … دارای چندین طرح برای بیمه عمر و سرمایه‌گذاری است. در واقع بیمه عمر و سرمایه‌گذاری ایران بیمه‌نامه‌ای است طولانی مدت که بیمه‌گذار در کنار سرمایه‌گذاری ارزشمند  از پوشش‌های قابل توجهی نیز برخوردار می‌شود. در ادامه تمامی امکانات و طرح‌های این بیمه نامه بررسی خواهد شد اما قبل از آن بد نیست مختصری از شرکت بیمه ایران بدانیم:

شرکت بیمه ایران از آذر ۱۳۱۴ در صنعت بیمه ایران شروع به کار کرد. اولین نمایندگی های بیمه ایران در سال اول در شهرهای مشهد، اصفهان، همدان، اهواز و بوشهر تاسیس شد. اکنون با گذشت ۸۴ سال از تاسیس این شرکت، بیمه ایران  با دارا بودن ۲۰۵ شعبه فعال و مجتمع خدمات‌ بیمه‌ای در سراسر کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از کشور و با داشتن بیش از ۳۷۷۰ دفتر نمایندگی حقیقی و ۱۵۶ نماینده حقوقی تحت عنوان شرکت خدمات بیمه ای (در مجموع ۴۲۵۶ نمایندگی، کارگزار و شرکت خدمات بیمه‌ای )، بزرگترین شبکه عرضه بیمه در کشور را در اختیار دارد. همچنین بیمه ایران با داشتن ۳۲ درصد از سهم بازار بیمه کشور بیشترین سهم را در ارائه بیمه دارد.


انواع بیمه عمر ایران

انواع بیمه عمر ایران

از جمله شرکت‌­های بیمه‌­ای که تنوع بسیار زیادی در ارائه بیمه نامه‌های عمر دارد بیمه عمر ایران است که در طرح ­های مختلف فرآ­یند سرمایه گذاری و پوشش‌­های بیمه‌ای را برای بیمه گذاران ارائه می‌کند. البته شرایط بیمه عمر ایران در طرح‌های مختلف بیمه متفاوت می‌باشد که در ادامه به بررسی انواع بیمه‌های عمری که بیمه عمر ایران ارائه می‌کند می‌پردازیم:


مطلب مرتبط: با انواع بیمه عمر و سرمایه‌گذاری آشنا شوید


 

۱- بیمه عمر مان ایران

یکی از جدیدترین طرح‌های بیمه ای است که بیمه عمر ایران ارائه می‌کند. بیمه عمر مان علاوه بر اندوخته ساز بودن پوشش‌های بیمه‌ای کاملی نیز دارد. شرایط بیمه عمر ایران در این طرح  بسیار جامع می‌باشد و اگر فردی بخواهد یکی از به روزترین بیمه نامه‌های عمر را خریداری نماید یکی از بهترین گزینه می‌تواند باشد. اطلاعات کامل را در مطلب بیمه عمر مان مطالعه کنید.

بیمه عمر مان چیست؟

۲- بیمه جامع زندگی

یکی از طرح‌هایی که در سال های قبل توسط بیمه عمر ایران ارائه می‌شود، بیمه جامع زندگی می‌باشد که در حال حاضر توسط شرکت بیمه ایران دیگر قابل ارائه نمی‌باشد.

 

۳- بیمه عمر و بازنشستگی ایران

امکان دریافت بازنشستگی در پایان قرارداد بیمه عمر از طرح‌های جدید بیمه عمر ایران است که فرد با انتخاب این طرح می‌تواند ازمزایای بیمه عمر و بازنشستگی ایران استفاده کنید. داشتن پشتیبان مالی برای فرزندانمان در زمانی که نیازمند این سرمایه هستند از دل نگرانی‌های بسیاری از خانواده‌ها می‌باشد. با داشتن این بیمه نامه امکان استفاده از چنین سرمایه‌ای برای هزینه‌های تحصیل و یا شروع یک کار تازه برای شما فراهم می‌‌شود.

 

۴- بیمه ازدواج جوانان ایران

جبران هزینه­‌های ازدواج می‌تواند یکی از دردسرهای مالی باشد که نگرانی زیادی را برای جوانان ممکن است ایجاد کند. با داشتن بیمه عمر ازدواج جوانان می‌توانید از سرمایه بیمه نامه خود برای جبران هزینه‌های ازدواجتان استفاده کنید.

 

۵- بیمه زنان خانه دار بیمه ایران

حمایت مالی از زنان خانه دار می­‌تواند انگیزه مهمی برای خرید بیمه عمر ایران باشد، چراکه با داشتن بیمه زنان خانه دار ایران می‌توانید از سرمایه پایان قرارداد برای استفاده از برخی مزایای بیمه عمر زنان خانه دار کمک بگیرید.

 

۶- بیمه عمر ایران برای کودکان

با گسترش فرهنگ بیمه نامه های عمر در سال های اخیر بیشتر خانواده های ایرانی با انتخاب بیمه عمر پس اندازهای اندک ماهانه خود را تبدیل به سرمایه گذاری ارزشمند می‌کنند. با تغییر نوع بیمه نامه‌های عمر و اضافه شدن سرمایه گذاری به پوشش های بیمه ای نگرش های متفاوتی نیز نسبت به موضوع بیمه عمر و مخصوصا تهیه بیمه عمر کودکان ایجاد شده است.

بیمه عمر کودکان ایران همه پوشش‌های بیمه عمر ایران از جمله پوشش فوت عادی، پوشش فوت در اثر حادثه، پوشش نقص عضو و ازکارافتادگی، پوشش مستمری ازکارافتادگی، پوشش سرمایه امراض خاص، پوشش سرمایه هزینه‌های پزشکی را برای دارندگان این بیمه نامه ارائه می‌کند . کودکان از بدو تولد می‌توانند بیمه عمر ایران داشته باشند و سرمایه گذاری در این بیمه نامه را از زمان تولد شروع کنند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که بیمه عمر کودکان ایران همانند بیشتر شرکت های بیمه دیگر برای ارائه  برخی از پوشش ها دارای شرایط سنی هستند مثلا برای استفاده از پوشش های نقص عضو و ازکارافتادگی، پوشش مستمری ازکارافتادگی بیمه شده باید حداقل ۱۸ سال تمام داشته باشد.

 


نحوه محاسبه بیمه عمر بیمه ایران و جدول آن

نحوه محاسبه بیمه عمر ایران
برای محاسبه بیمه عمر ایران چندین عامل مهم موثرند که بر میزان سرمایه گذاری در بیمه عمر و هم در برخورداری از پوشش‌های بیمه‌ای می‌تواند اثر گذار باشد. که در ادامه به بررسی همه موارد خواهیم پرداخت:


مطلب مرتبط: نحوه محاسبه بیمه عمر و نکات مهم آن


۱- میزان حق بیمه  پرداختی بیمه نامه عمر ایران

انتخاب حق بیمه عمر پرداختی توسط خود فرد بیمه شده انجام می­‌شود، هر میزان حق بیمه پرداختی شما بیشتر باشد میزان سرمایه گذاری و پوشش‌های بیمه‌ای شما در بیمه عمر بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال اگر یک فرد ۳۰ ساله به مدت ۳۰ سال، ماهانه مبلغ ۱۰۰ هزارتومان پرداخت کند در پایان مدت ۳۰ ساله بیمه نامه ، پرداختی وی برای شرکت بیمه حدود ۳۶ میلیون تومان بوده ولی اندوخته بیمه نامه وی تا حدود ۱۷۰ میلیون تومان می‌باشد.

 

۲- سن بیمه شده

از عواملی که بر روی بیمه نامه عمر ایران موثر است سن بیمه شده است است. هر میزان سن بیمه شده کمتر باشد نتیجه بهتری را خواهید داشت. بازه سنی که می‌تواند بیمه عمر ایران داشته باشد از بدو تولد تا ۶۵ سالگی می‌باشد، و در واقع بر اساس شرایط بیمه عمر ایران مجموع سن بیمه شده و بیمه گذار نباید بالاتر از ۷۰ سال باشد.

تفاوت در بیمه نامه های یک فرد ۱۰ ساله و ۴۰ ساله در میزان اندوخته بیمه نامه عمر می‌باشد، اگر هر دو فرد حق بیمه یکسان پرداخت نمایند و شرایط بیمه‌ای یکسان داشته باشند، اندوخته بیمه‌ای متفاوتی خواهند داشت و فرد ۱۰ ساله اندوخته بیشتری نسبت به فرد ۴۰ ساله خواهد داشت، چون این دو سن ریسک بیمه‌ای متفاوتی را دارند، هرچه سن بیمه شده بالاتر می‌رود میزان ریسک بیمه‌ای وی هم بیشتر می‌شود.

 

۳- مدت بیمه نامه

طول مدت بیمه نامه عمر در واقع مدتی است که پوشش‌های بیمه نامه عمر برای فرد برقرار می‌باشد و فرد می‌تواند از مزایای بیمه عمر ایران در طول مدت ایران استفاده نماید. در بیمه عمر ایران مدت بیمه نامه عمر  می‌تواند تا ۳۰ سال باشد. حداکثر سنی که هر فرد می تواند بیمه عمر داشته باشد تا۶۵ سالگی می باشد یعنی هر فردی از بدو تولد تا این سن می تواند بیمه نامه عمر داشته باشد. بر اساس شرایط بیمه عمر هر میزان مدت بیمه‌نامه طولانی‌تر باشد میزان سرمایه گذاری بیشتری خواهد بود، به عنوان مثال اگر دو نفر که سن یکسان داشته باشند و با حق بیمه یکسان، بیمه نامه عمر داشته باشند، نهایتا بیمه نامه‌ای که مدت طولانی داشته باشد سرمایه گذاری بیشتری هم خواهد داشت.

 

۴- نحوه پرداخت حق بیمه

انتخاب مدل پرداخت حق بیمه عمر، بر این اساس است که  پرداخت حق بیمه سالانه شما به صورت ثابت باشد یا به صورت درصد افزایشی.در مدل افزایشی بر اساس درخواست فرد بیمه شده هر سال با درصدی مشخص حق بیمه سالانه افزایش پیدا کند تا از نظر سرمایه گذاری ارزشمند شود. این فرآیند بر اساس درخواست خود فرد انجام می­‌شود. بیمه نامه‌ای که روش پرداخت ثابت را انتخاب کرده است تا پایان مدت قرارداد میزان حق بیمه ثابتی را پرداخت می‌کند ولی اگر فردی روش تعدیل افزایش در پرداخت داشته باشد هر ساله با توجه به درصد افزایش انتخابی می‌تواند حق بیمه بیشتری را پرداخت کند. البته روش پرداخت افزایش در پرداخت روی سرمایه گذاری نهایی بیمه نامه موثر است و باعث افزایش در سرمایه گذاری نهایی این بیمه نامه می‌شود.

 

۵- وام بیمه عمر ایران

دریافت وام بدون نیاز به ضامن از مزایای بیمه عمر ایران است. بر اساس شرایط بیمه عمر ایران هر فرد بیمه شده می‌تواند از انتهای سال دوم از محل اندوخته بیمه عمر خود وام دریافت نماید. میزان وام بر اساس اندوخته بیمه عمر محاسبه می‌شود که برابر با ۹۰ درصد اندوخته این بیمه نامه می‌باشد. میزان سودی که بابت بازپرداخت بیمه عمر پرداخت می‌شود حدود ۴ درصد می‌باشد. در زمانی که فرد از محل اندوخته بیمه نامه عمر خود وام می‌گیرد سایر پوشش‌های بیمه نامه برای فرد همچنان برقرار بوده و فرد می‌تواند در صورت نیاز از همه پوشش‌های خود استفاده نماید. مدت زمان لازم برای انجام کارهای اداری دریافت وام بیمه عمر از زمان ارسال درخواست شما برای دریافت وام تا واریز مبلغ به حساب شما حداکثر تا دو هفته کاری می‌باشد. دریافت وام برای زمانی پیشنهاد می‌شود که فرد بدون نیاز به بازخریدی بخواهد از اندوخته بیمه نامه خود استفاده کند و همه پوشش‌های بیمه‌ای  هم برای وی برقرار باشد.

 

۶- انتخاب پوشش‌های بیمه‌ای

با توجه به مزایای بیمه عمر که دارای پوشش‌های بیمه‌ای در کنار سرمایه‌گذاری است، انتخاب برخی از پوشش‌ها اختیاری هستند و فرد به انتخاب خود می‌تواند پوشش‌های بیمه‌ای خود را انتخاب کند. البته برخی از پوشش‌ها از قبیل پوشش بیماری‌ها و از کارافتادگی از پوشش‌هایی هستند که برای همه بیمه گذاران عمر توصیه می‌شود که روی بیمه نامه عمر خود داشته باشند.

 

جدول بیمه عمر ایران


تمامی موارد ذکر شده در بخش‌های بالا را می‌توانید در جدول محاسبه بیمه عمر ایران در تصویر زیر مشاهده کنید. تمامی اطلاعات این جدول برای یک فرد ۳۰ ساله و طی ۳۰ سال پرداخت بیمه عمر محاسبه شده است. ضریب افزایش سالانه حق بیمه ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.
توجه:(برای مشاهده در سایز بزرگ بر روی عکس کلیک کنید)

جدول محاسبه بیمه عمر ایران
جدول محاسبه بیمه عمر ایران برای یک فرد ۳۰ ساله 

 


مزایا و معایب بیمه عمر بیمه ایران

مزایای بیمه عمر ایران

  • علاوه بر پوشش فوت عادی، پوشش فوت در اثر حادثه، پوشش هزینه پزشکی، پوشش نقص عضو ، پوشش امراض خاص را به بیمه گذاران ارائه می‌دهد.
  • در کنار پوشش های بیمه ای کاملی که دارد شما می توانید از مزایای سرمایه گذاری این بیمه نامه نیز استفاده نمایید.
  • مدت بیمه نامه می تواند بین ۵ تا ۳۰ سال متغیر و بسته به انتخاب شما دارد. البته توجه کنید که هرچه این مدت بیشتر باشد سود شما نیز بیشتر خواهد بود.
  • از دیگر مزایای بیمه عمر ایران این است که از بدو تولد تا ۷۰ سالگی می توانید بیمه عمر ایران را تهیه نمایید و از مزایا و پوشش های این بیمه نامه استفاده نمایید.
  • در پوشش امراض بیمه عمر ایران برای سرطان پوشش جداگانه ای ارائه می شود و بیمه شده می تواند به صورت جداگانه از این پوشش استفاده نماید.
  • پوشش هزینه پزشکی از جمله پوشش هایی است که توسط برخی از شرکت های بیمه از جمله شرکت بیمه ایران ارائه می شود.
  • پرداخت سود تضمینی و سود مشارکتی از مزایای دیگر بیمه عمر ایران است که شما می توانید از این طریق یک سرمایه گذاری امنی برای خودتان و یا فرزندانتان داشته باشید.
  • از دیگر مزایای بیمه عمر دریافت وام بدون نیاز به ضامن است که فرد بیمه شده می تواند بعد از پایان سال دو می تواند ۹۰ درصد از اندوخته خود را وام بگیرد.
  • در بیمه عمر ایران شما این امکان را دارید که اندوخته بیمه نامه عمر را به بازنشستگی تبدیل نمایید.
  • بیمه عمر ایران یکبیمه نامه منعطف است از جمله مواردی که در طول مدت داشتن این بیمه نامه می تواند تغییر کند می توان بهتغییر نحوه پرداخت حق بیمه اشاراه کرد که فرد بیمه گذار می تواند حق بیمه خود را به صورت افزایشی و یا ثابت تغییر دهد و یا حتی ذینفعان خود را در این مدت تغییر دهد.

 

معایب بیمه عمر ایران

  • سقف سرمایه فوت بیمه عمر ایران در مقایسه با برخی از شرکت های بیمه دیگر کم می باشد.
  • سقف هزینه پزشکی در بیمه ایران تا ۵ میلیون تومان می باشد که این مبلغ در مقایسه با شرکت های بیمه دیگر بسیار اندک می باشد.
  • بیمه عمر ایران پوشش تکمیلی ندارد و فقط پوشش‌های ذکر شده برای دارندگان این بیمه نامه منظور می شود.
  • سقف نقص عضو در اثر حادثه در بیمه عمر ایران تا ۱۰۰ میلیون تومان است که این پوشش در بیمه نامه های دیگر از جمله بیمه عمر پاسارگاد تا ۲۵۰ میلیون تومان  ارائه می شود.
  • بیمه عمر ایران دارای پوشش ازکارافتادگی نمی‌باشد که شاید نداشتن این پوشش می تواند برای بیمه شده ها خوشایند نباشد.

استعلام بیمه عمر ایران به چه صورت است؟

شرکت بیمه ایران برای ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان بیمه نامه‌های عمر این امکان را فراهم کرده که افرادی که بیمه عمر ایران دارند می‌توانند از طریق سامانه بیمه ایران مشاهده سوابق بیمه عمر ایران را مشاهده کرده و یا استعلام بیمه عمر ایران را انجام دهند.  با ثبت نام در بیمه عمر ایران  از طریق سایت بیمه تایم محاسبه آنلاین بیمه عمر ایران برای شما انجام می شود. با آنلاین شدن خدمات بیمه‌ای شرکت بیمه ایران پرداخت بیمه عمر ایران نیز به صورت اینترنتی فراهم شده است.


ثبت نام و خرید بیمه عمر ایران

می‌توانید فرم درخواست خود را برای سامانه بیمه تایم از طریق صفحه خرید بیمه عمر ارسال کنید و درخواست خرید بیمه عمرتان را از سامانه بیمه تایم انجام دهید. کارشناسان بخش عمر، سامانه بیمه تایم با انجام مشاوره کامل بیمه‌ای و انجام مقایسه بین شرکت‌های مختلف بیمه‌ای را برای شما انجام داده و شما را در انتخاب بهترین بیمه عمر با پوشش‌های و شرایط لازم را همراهی خواهند کرد.


 

بیمه اشخاص

۳۶۸ بازديد

بیمه اشخاص

انسان‌ از آغاز پیدایش‌ جوامع‌ انسانی‌، در جستجوی‌ غریزی‌ به‌ دنبال‌ تأمینهای‌ جسمی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ وسیاسی‌ بوده‌ است‌.
باتوجه‌ به‌ همین‌ نیاز بوده‌ که‌ شرکتهای‌ بیمه‌ با ارائه‌ طرحهای‌ متفاوت‌ و ابتکاری‌ متناسب‌ با نیازهای ‌جوامع‌ انسانی‌ درپی‌ تأمین‌ و تسهیل‌ این‌ غریزه‌ ثبات‌ مالی‌ و اقتصادی‌ برآمدند تا در زمان‌ بروز حادثه‌ ناگوار، شیرازه ‌اقتصاد خانواده‌ ها از هم‌ نپاشد و افراد وابسته‌ به‌ شخص‌ متوفی‌ و یا حادثه‌ دیده‌ بتوانند از مزایای‌ این‌ تأمین‌ اقتصادی‌ بهره‌مند شوند .
بیمه های اشخاص به سه گروه کلی تقسیم می شوند:
  • بیمه اشخاص (درمان)
    در این گروه بیمه، بیمه‌گر متعهد می‌شود که کلیه‌ هزینه‌های‌ درمانی‌ و بیمارستانی‌ هریک‌ از بیمه‌شدگان‌ که ‌براساس‌ شرایط قرارداد و با رعایت‌ فرانشیز توافق‌ شده‌ قابل‌ پرداخت‌ می‌باشد را جبران نماید. به‌ طورکلی‌ تعهدات‌ بیمه‌گر شامل‌ هزینه‌های‌ ویزیت‌ پزشک‌، جراحی‌، پانسمان‌، انواع‌ آزمایش‌های‌ پزشکی‌، مخارج ‌بیهوشی‌، هزینه‌های‌ اتاق‌ عمل‌ و جابجایی‌ به‌ بیمارستان‌، هزینه‌های‌ دارو، دندانپزشکی‌، دندان‌ مصنوعی‌، زایمان‌ و هرچیز دیگری‌ است‌ که‌ بیمه‌گر براساس‌ شرایط قرارداد خود را ملزم‌ به‌ پرداخت‌ آن‌ کرده‌است‌.
    رشته بیمه اشخاص(درمان) مشتمل بر 3 زیررشته می‌باشد که عبارتند از:
    • بیمه درمان گروهی تمام درمان
      در این زیر رشته بیمه‌ای، بیمه ایران بیمه‌گر اول بیمه‌شدگان بوده و هزینه درمان ایشان را جبران می‌نماید. بر اساس این قراردادها هزینه‌های درمان با توجه به مندرجات قرارداد توسط بیمه‌گر جبران می‌شود.
    • بیمه درمان مسافرت به خارج از کشور
      این بیمه‌نامه اشخاصی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و اعتبار آن در خارج از کشور می‌باشد. کلیه خدمات موضوع این بیمه‌نامه با توجه به قرارداد فی مابین، مطابق با شرایط عمومی توسط شبکه بین‌المللی شرکت کمک رسانی آکسا و یا مفری تضمین و ارائه می‌گردد. همچنین خسارت‌های وارده در محل و به ارز قابل پرداخت می‌باشد .
    • بیمه درمانمسافران خارجی به داخل کشور(irha)
      بر اساس این بیمه تمامی اتباع خارجی و ساکنین خارج ازکشور که قصد مسافرت به ایران را دارند با ابتیاع این بیمه، تحت پوشش قرار گرفته ، از مزایای آن استفاده خواهند نمود.
      جهت رفاه حال بیمه شدگان محترم ، در حال حاضر، مرکز خدمات رسانی و پاسخگوی تلفنی بیمه مسافری"ایرها"(IRHA CALL CENTER) درتهران – خیابان سعدی - چهاراه استقلال (مخبرالدوله )طبقه همکف ساختمان حوزه معاونت فنی شرکت مستقر و مشغول ارائه خدمات و راهنمایی لازم و مناسب به شعب شرکت و بیمه شدگان می باشد. در صورت وجود هرگونه سؤال احتمالی در این زمینه خواهشمند است با شماره تلفن 33914502 - 021 تماس حاصل فرمایید.
  • بیمه اشخاص (عمر)
    بیمه عمر از دیدگاه حقوقی، قراردادی است که به موجب آن بیمه‌گر در مقابل دریافت حق‌بیمه از بیمه‌گذار متعهد می‌شود که در صورت فوت و یا حیات بیمه‌شده در زمان معینی مبلغی به عنوان سرمایه و یا مستمری به استفاده‌کننده (بیمه‌گذار یا شخص ثالث) تعیین شده از طرف او و یا وراث قانونی بپردازد.
    خطر فوت در بیمه‌های عمر، به هر علت و شامل انواع بیماری‌ها و حوادث می‌باشد و فقط هزینه‌های جنگ و خودکشی از آن مستثنی شده، تنها تحت ضوابط خاصی تحت پوشش قرار می‌گیرند.
    هدف اساسی بیمه‌های عمر ایجاد، جمع آوری ذخایر مالی، سرمایه‌گذاری، کسب سود حاصله از سرمایه‌گذاری و نهایتاً ایفای تعهدات شرکت بیمه‌گر در قبال استفاده‌کنندگان می‌باشد.
    در بیمه‌های عمر، بیمه‌گذار با پرداخت حق بیمه معینی -به صورت ماهیانه، سالیانه یا یکجا-، مبلغ معینی را پس از پایان مدت بیمه‌نامه دریافت خواهد کرد و در صورت فوت بیمه شده در طول مدت قرارداد، مبلغ مقرر به استفاده کنندگان تعلق می‌گیرد.
    رشته بیمه اشخاص(عمر) مشتمل بر 13 زیررشته می‌باشد که عبارتند از:
    • بیمه عمر انفرادی
      بیمه عمر انفرادی بیمه‌نامه‌ای است که به موجب آن بیمه‌گر متعهد می‌شود در صورت فوت یا حیات بیمه‌شده‌، سرمایه‌ای را بصورت یکجا به ذینفع یا استفاده‌کننده که در بیمه‌نامه قید گردیده است پرداخت نماید. در این نوع بیمه‌نامه بیمه‌گذار برای بیمه‌نمودن خود اقدام می‌نماید.
      • بیمه عمر مانده بدهکار انفرادی
        افرادی که از موسسات اعتباری یا بانک‌ها وام دریافت می‌دارند، چنانچه درطول مدت وام فوت کنند، پرداخت اقساط وام از سوی بازماندگان آنها مشکل و یا غیرممکن خواهد بود. وام‌گیرنده می‌تواند با خرید بیمه عمر مانده‌بدهکار برای خود، این مشکل را برطرف سازد. دراین نوع بیمه، هرگاه وام‌گیرنده (بیمه‌گذار) درطول مدت وام فوت کند، بیمه‌گر بقیه بدهی او را، ازتاریخ فوت تا پایان مدت وام، یکجا در وجه وام‌دهنده و یا استفاده‌کنندگانی که در بیمه‌نامه ذکر شده‌اند پرداخت می‌کند؛ درنتیجه بازماندگان او دینی درقبال موسسه وام‌دهنده نداشته و وثیقه مورد رهن بعد از فوت بیمه شده آزاد خواهد شد.
      • بیمه تامین آتیه فرزندان
        والدین می توانند به منظور تامین هزینه تحصیلات فرزندان ، هزینه جهیزیه و همچنین هزینه ازدواج فرزندانشان از بیمه نامه آتیه فرزندان استفاده کنند.که فرزندان از بدو تولد می توانند تحت پوشش این بیمه نامه قرار گیرند .
      • بیمه عمر زمانی انفرادی
        در این نوع بیمه چنانچه بیمه‌شده در خلال مدت بیمه فوت کند و حق‌بیمه‌ها تا تاریح فوت پرداخت شده باشد، سرمایه مندرج در بیمه‌نامه به استفاده‌کننده پرداخت خواهد شد. ولی اگر بیمه‌شده در پایان مدت در قید حیات باشد، بیمه‌گر تعهدی نخواهد داشت و حق بیمه ها قابل برگشت نیست . امتیاز این بیمه ناچیز بودن حق بیمه آن می‌باشد . در بیمه‌های عمر زمانی انفرادی سن شخص بیمه‌شده به‌اضافه مدت بیمه نباید از 70 سال تجاوز نماید.
      • بیمه تمام عمر انفرادی
        هدف در بیمه عمر اطمینان یافتن از آینده از طریق تأمین سرمایه یا مستمری برای فرد بیمه شده و یا افراد ذینفع مورد نظر او در موعد مقرر در زمان حیات و یا پس از فوت وی می‌باشد. تعهد شرکت بیمه در این زمینه در مقابل دریافت حق بیمه می‌باشد. بیمه گر در ازای دریافت حق بیمه ، بطور مادام العمر متعهد می شود که اگر هر زمان و به هر علت ، بیمه شده فوت کند سرمایه مندرج در بیمه نامه را با اضافه سرمایه ای که از محل مشارکت در منافع تامین شده به استفاده کننده بپردازد.
      • بیمه عمر و پس‌انداز انفرادی
        در این بیمه، چنانچه بیمه‌شده در خلال مدت بیمه فوت نماید، در صورتیکه حق بیمه‌ها تا تاریخ فوت پرداخت شده باشد، سرمایه مندرج در بیمه‌نامه به‌اضافه سرمایه‌ای که ممکن است تا تاریخ فوت از محل مشارکت در منافع تامین شده باشد، به ذینفع پرداخت شده و چنانچه این بیمه‌نامه تا پایان مدت ادامه یابد، سرمایه مندرج در بیمه‌نامه به‌اضافه سرمایه اضافی که ممکن است از محل مشارکت در منافع تامین شده باشد به ذینفع پرداخت می‌شود.
      • بیمه تامین هزینه جهیزیه
        در این نوع بیمه نامه بیمه گذار و بیمه شده پدر یا مادر دختر و یا در صورت عدم وجود آنان هر شخص دیگری است که علاقمند به تامین آینده دختر بوده و استفاده کننده در صورت فوت و یا حیات بیمه شده دختری است که بیمه نامه به نفع او صادر شده است.
      • بیمه جامع زندگی
        این بیمه نامه علاوه بر تأمین منابع لازم برای آینده بیمه شدگان از قبیل دریافت سرمایه بیمه در زمان بازنشستگی، برخورداری از پوشش بیمه عمر در مقابل خطر فوت و امکان دریافت مستمری، در رابطه با نحوه و مبلغ حق بیمه های پرداختی و ارائه خدمات به بیمه شدگان نیز دارای انعطاف پذیری زیادی بوده و با دارا بودن ضریب افزایش سالانه جهت حق بیمه و سرمایه فوت ، بیمه شده را در مقابل تورم فرضی آینده تجهیز می نماید.
    • بیمه عمر گروهی
      بیمه عمر گروهی بیمه‌نامه‌ای است که به موجب آن بیمه‌گر متعهد می شود در صورت فوت یا حیات بیمه‌شده‌، سرمایه‌ای را بصورت یکجا به ذینفع یا استفاده‌کننده که در بیمه‌نامه قید گردیده است پرداخت نماید. در این نوع بیمه‌نامه بیمه‌گذار برای بیمه‌نمودن کارکنان خود اقدام می‌نماید.
      • بیمه تمام عمر گروهی
        هدف در بیمه عمر اطمینان یافتن از آینده از طریق تأمین سرمایه یا مستمری برای فرد بیمه شده و یا افراد ذینفع مورد نظر او در موعد مقرر در زمان حیات و یا پس از فوت وی می‌باشد. تعهد شرکت بیمه در این زمینه در مقابل دریافت حق بیمه می‌باشد. بیمه گر در ازای دریافت حق بیمه ، بطور مادام العمر متعهد می شود که اگر هر زمان و به هر علت ، بیمه شده فوت کند سرمایه مندرج در بیمه نامه را با اضافه سرمایه ای که از محل مشارکت در منافع تامین شده به استفاده کننده بپردازد.
      • بیمه عمر مانده بدهکار
        موسسات اعتباری یا بانک‌ها می‌توانند افرادی را که از آنها وام دریافت می‌دارند را بیمه نمایند تا چنانچه درطول مدت وام، وام‌گیرنده فوت کند، پرداخت اقساط وام از سوی بیمه‌گر انجام می‌شود، درنتیجه بازماندگان وام‌گیرنده دینی درقبال موسسه وام‌دهنده نداشته و وثیقه مورد رهن بعد از فوت بیمه‌شده آزاد خواهد شد .
      • بیمه عمر زمانی
        در این نوع بیمه چنانچه بیمه‌شده در خلال مدت بیمه فوت کند و حق بیمه‌ها تا تاریح فوت پرداخت شده باشد، سرمایه مندرج در بیمه‌نامه به استفاده‌کننده پرداخت خواهد شد. ولی اگر بیمه‌شده در پایان مدت در قید حیات باشد، بیمه‌گر تعهدی نخواهد داشت و حق‌بیمه‌ها قابل برگشت نیست. امتیاز این بیمه ناچیز بودن حق‌بیمه آن می‌باشد .
      • بیمه عمر و پس‌انداز
        افراد دوراندیش وآینده نگر با هرتوان مالی ازطریق پس اندازهای خود می توانند یک بیمه نامه عمروپس انداز داشته باشند . این بیمه نامه ازطریق جمع آوری پس اندازهای کوچک مردم سرمایه های بزرگ برای آنها تشکیل می دهد . به این بیمه عنوان بازنشستگی هم اطلاق می شود .
      • بیمه کارکنان دولت(عمر گروهی)
        در این نوع بیمه، کارکنان دولت در مقابل فوت به هر علت به مدت یک سال بیمه می‌شوند. حق بیمه این بیمه بر اساس بخشنامه‌های صادره از طرف دولت تعیین می‌شود.
  • بیمه اشخاص (حوادث)
    موضوع این بیمه سانحه وحادثه‌ای است که می‌تواند منجر به فوت، نقص عضو و از کار افتادگی دائم کلی و یا جزئی، از کارافتادگی موقت، جراحت و صدمات بدنی و هزینه های پزشکی گردد.
    موضوع بیمه حوادث پرداخت غرامت معین در صورت فوت موردبیمه یا نقص عضو و از کار افتادگی و جبران هزینه‌های درمانی ناشی از وقوع حوادث مشمول بیمه است. خطر فوت و نقص عضو به عنوان پوشش‌های اصلی در بیمه‌های حوادث می‌باشد و خطرات از کارافتادگی موقت و بستری در بیمارستان و هزینه‌های پزشکی ناشی از صدمات و جراحات به عنوان خطرات تبعی قرار دارند.
    بیمه‌های حوادث اکثراً به صورت پوشش خطرات ناشی از حوادث در تمام اوقات (24 ساعت شبانه روز) و در هر مکان و یا زمان در طول مدت بیمه‌نامه بوده و شامل خطرات شغلی، حرفه‌ای، ورزشی، ماموریت، مسافرت و ... می‌گردد.
    رشته بیمه اشخاص(حوادث) مشتمل بر 9 زیررشته می‌باشد که عبارتند از:
    • انفرادی
       
      • بیمه اشخاص حوادث انفرادی
        در این بیمه شخص می‌تواند خود و یا فرد دیگری را در قبال حوادث 24 ساعته شغلی و غیر شغلی و یا خطرات شخصی برای مدت یک سال بیمه نماید. در این بیمه‌نامه تعهدات اصلی و تبعی عبارتند از فوت، نقص عضو جزئی و کلی دائم، از کارافتادگی، هزینه پزشکی، غرامت روزانه از کارافتادگی در اثر حادثه می‌باشد.حق‌بیمه در این بیمه‌نامه بر اساس شغل افراد تعیین می‌گردد.
    • گروهی
      بیمه حوادث گروهی برای تعداد بیش از ده نفر صادر می‌شود و شرایط آن با توجه به نیاز بیمه گذار تنظیم می‌گردد. در این بیمه، بیمه‌گذار می‌تواند افرادی را در قبال حوادث 24 ساعته شغلی و غیر شغلی برای مدت یک سال بیمه نماید. حق بیمه در این قرارداد بر اساس شغل افراد و طبقه شغلی که 75% افراد را شامل می‌شود تعیین می‌گردد .
      • بیمه کارکنان دولت
        در این نوع بیمه کارکنان دولت در مقابل حوادث 24 ساعته شغلی و غیر شغلی برای مدت یک سال بیمه می‌شوند. حق‌بیمه این بیمه بر اساس بخشنامه‌های صادره از طرف دولت تعیین می‌شود.
      • بیمه دانش آموزی
        در این نوع قرارداد دانش‌آموزان بر اساس توافق‌نامه منعقد شده بین شرکت بیمه ایران و سازمان آموزش و پرورش تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. شرایط ذکر شده در این توافق‌نامه تعیین‌کننده شرایط و حق‌بیمه می‌باشد.
      • بیمه دانشجویان
        در این نوع قرارداد دانشجویان بر اساس توافق‌نامه منعقد شده بین شرکت بیمه ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. شرایط ذکر شده در این توافق‌نامه تعیین‌کننده شرایط و حق بیمه می‌باشد.
      • بیمه مهدکودک‌ها
        در این نوع قرارداد کودکان مهدکودک‌ها بر اساس توافق‌نامه منعقد شده بین شرکت بیمه ایران و سازمان آموزش و پرورش و یا سازمان بهزیستی تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند. شرایط ذکر شده در این توافق‌نامه تعیین‌کننده شرایط و حق‌بیمه می‌باشد.
      • بیمه سازمان‌ها
        در این بیمه هر سازمان می‌تواند کارکنان خود را در قبال حوادث 24 ساعته شغلی و غیر شغلی و یا خطرات شخصی برای مدت یک سال بیمه نماید. در این قرارداد تعهدات اصلی و تبعی عبارتند از فوت، نقص عضو جزئی و کلی دائم، از کارافتادگی، هزینه پزشکی، غرامت روزانه از کارافتادگی در اثر حادثه می‌باشد.حق‌بیمه در این بیمه‌نامه بر اساس طبقه شغلی اکثریت افراد (75% افراد) تعیین می‌گردد .
      • بیمه گروهی کوتاه‌مدت
        در این بیمه هر گروهی می‌تواند اعضای خود را در قبال حوادث 24 ساعته شغلی و غیر شغلی و یا خطرات شخصی برای بازه‌های کوتاه‌مدت بیمه نماید. در این قرارداد تعهدات اصلی و تبعی عبارتند از فوت، نقص عضو جزئی و کلی دائم، از کارافتادگی، هزینه پزشکی، غرامت روزانه از کارافتادگی در اثر حادثه می‌باشد.حق‌بیمه در این بیمه‌نامه بر اساس طبقه شغلی اکثریت افراد (75% افراد) و با درنظر گرفتن تعرفه‌های کوتاه‌مدت تعیین می‌گردد .
      • بیمه حوادث خانواده
        در این بیمه‌نامه سرپرست خانواده با پرداخت حق‌بیمه، کلیه افراد خانواده را در مقابل حوادث در تمام ساعات شبانه‌روز در داخل و خارج از کشور بیمه می‌نماید.در این نوع بیمه‌نامه تعهدات بیمه‌گر شامل فوت، نقص عضو و از کارافتادگی دائم (کلی و جزیی) ناشی از حوادث مشمول بیمه همسر و فرزندان بیمه‌گذار می‌باشد.
      • بیمه حوادث نوروزی
        در این بیمه‌نامه سرپرست خانواده با پرداخت حق‌بیمه، کلیه افراد خانواده را در مقابل حوادث در تمام ساعات شبانه‌روز در مدت تعطیلات نوروزی در داخل و خارج از کشور بیمه می‌نماید.در این نوع بیمه‌نامه تعهدات بیمه‌گر شامل فوت، نقص عضو و از کارافتادگی دائم (کلی و جزیی) ناشی از حوادث مشمول بیمه همسر و فرزندان بیمه‌گذار می‌باشد.

بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان

۳۷۸ بازديد

بیمه مسئولیت پزشکان

 

بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان

بیمه مسئولیت پزشکان چیست؟


بیمه مسئولیت پزشکان
یکی از انواع بیمه مسئولیت حرفه‌ای است. در این بیمه هر مسئولیتی که مطابق قانون، پزشک در برابر بیماران خود دارد مطابق بیمه‌نامه به شرکت بیمه منتقل می‌شود و بیمه‌گر در مواقع نیاز پاسخگو خواهد بود.

مواردی مانند اشتباهات و خطاهای پزشکی جزو پوشش‌های این بیمه قرار می‌گیرند.

درصورتی‌که پزشکی اقدام به مداوای بیماری کند یا دستور مداوای وی را دهد، حتی اگر این کار با رضایت بیمار یا ولی قانونی او باشد، بیمه مسئولیت پزشکان مطابق بیمه‌نامه مسئولیت پزشک را در قبال بیمار به عهده خواهد گرفت.

خسارات تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکان

خساراتی که در صورت بروز تحت پوشش بیمه مسئولیت پزشکان قرار می‌گیرد عبارتند از:

غرامت فوت

در صورت فوت بیمار به علت خطا و اشتباه پزشک یا پیراپزشک، ورثه وی مستحق دریافت غرامت هستند. مبلغ این غرامت معادل مبلغ دیه در ماه‌های عادی و ماه‌های حرام است.

غرامت نقص عضو در بیمه مسئولیت پزشکانغرامت نقص عضو

درصورتی‌که خطا و قصور پزشک یا پیراپزشک منجر به نقص عضو بیمار شود، بیمه موظف به پرداخت خسارت به بیمار است. سقف تعهد این خسارت توسط پزشک بیمه‌گزار تعیین می‌شود و بیمه مسئولیت پزشکان تا سقف مقرر هزینه خسارات به وجود آمده را پرداخت می‌کند.


استثناهای خارج از تعهدات بیمه مسئولیت پزشکان


اگر تحت شرایط خاصی مشکلی از طرف پزشک یا پیراپزشک برای بیمار به وجود آید، بیمه مسئولیتی قبول نمی‌کند و مسئولیت آن به عهده پزشک است. این شرایط و موارد عبارتند از:

• درصورتی‌که پزشک یا پیراپزشک کاری خارج از وظایف شغلی یا صنفی خود انجام دهد، بیمه مسئولیت پزشکان مسئولیتی قبول نمی‌کند.

• اگر پزشک یا پیراپزشک به دلیل مصرف مواد مخدر، الکل یا داروی خواب‌آور هوشیاری کافی برای مداوای بیمار نداشته باشد و منجر به بروز صدماتی شود، بیمه مسئولیت پزشکان قبول مسئولیت نمی‌کند.

• درصورتی‌که پزشک یا پیراپزشک اقداماتی خارج از ضوابط یا قوانین جاری پزشکی انجام دهد، شامل بیمه مسئولیت پزشکان نمی‌شود.

• درصورتی‌که صدماتی ناشی از تشعشعات یونیزه، هسته‌ای یا پرتوهای انرژی به بیمار وارد شود، بیمه مسئولیت پزشکان خسارتی پرداخت نمی‌کند؛ مگر اینکه این موارد جزئی از روند درمان بیمار باشد.

• درصورتی‌که هرگونه بیهوشی خارج از محیط بیمارستان اتفاق بیفتد، شامل بیمه مسئولیت پزشکان نمی‌شود.

• هر نوع خسارت عدم النفع بیمار نیز شامل بیمه مسئولیت پزشکان می‌شود. برای مثال اگر بیمار به واسطه معالجه پزشک، موقعیت شغلی خود را از دست داده باشد.


نکات مهم درباره بیمه مسئولیت پزشکان

نکات مهمی که باید درباره بیمه مسئولیت پزشکان دانست!


• درصورتی‌که پزشک بیمه‌گزار محکوم به پرداخت دیه شود، بیمه‌گر موظف به پرداخت معادل ریالی ارزان‌ترین نوع دیه در قانون دیات است.

• درصورتی‌که از نظر بیمه‌گر خسارت وارد شده به بیمار مشخص باشد و خسارت وارده جزو پوشش‌های بیمه مسئولیت پزشکان قرار بگیرد، بیمه‌گر می‌تواند قبل از رأی دادگاه اقدام به پرداخت خسارت بیمار زیان‌دیده کند.

• ادعای خسارت وارد شده به بیمار حداکثر تا سه سال پس از تاریخ بیمه‌نامه اعتبار دارد. فرض کنید بیماری امروز توسط پزشکی مداوا می‌شود؛ اگر تا سه سال پس از تاریخ انقضای بیمه‌نامه این دوره ثابت شود که پزشک خسارتی به بیمار وارد کرده است، پزشک می‌تواند از بیمه مسئولیت پزشکان خود استفاده کند.

• محدوده پوشش بیمه مسئولیت پزشکان فقط در کشور ایران است و خارج از کشور پوششی ندارد.

• مدت اعتبار بیمه مسئولیت پزشکان یک سال و پس از آن قابل تمدید است. درصورتی‌که پزشک بخواهد کمتر از یک سال از بیمه مسئولیت پزشکان استفاده کند، نرخ حق بیمه آن به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

مدت‌زمان تحت پوشش بیمه حق بیمه
تا 5 روز 5% حق بیمه سالانه
6 تا 15 روز 10% حق بیمه سالانه
16 تا 30 روز 20% حق بیمه سالانه
31 تا 60 روز 30% حق بیمه سالانه
61 تا 90 روز 40% حق بیمه سالانه
91 تا 120 روز 40% حق بیمه سالانه
121 تا 150 روز 60% حق بیمه سالانه
151 تا 180 روز 70% حق بیمه سالانه
181 تا 270 روز 85% حق بیمه سالانه
بیش از 270 روز 100% حق بیمه سالانه

• بعضی از شرکت‌های بیمه علاوه بر اینکه متعهد به پرداخت دیه زیان‌دیده هستند، هزینه‌های دادرسی بیمه‌گزار را نیز پوشش می‌دهد؛ به شرطی که قصور و خطای پزشک ثابت شود.

• در بیمه مسئولیت پزشکان دستیاران پزشک، پرستاران و... که به دستور پزشک اقدام به مداوای بیماران می‌کنند، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

• درصورتی‌که پزشک بیمه‌گزار از بیمه مسئولیت پزشکان خود استفاده نکند، سالانه تخفیف‌های قابل‌توجهی شامل وی می‌شود.


حق بیمه مسئولیت پزشکان

حق بیمه مسئولیت پزشکان


حق بیمه مسئولیت پزشکان بر اساس دو پارامتر محاسبه می‌شود:

1. نوع تخصص و حوزه کاری پزشک یا پیراپزشک

2. سقف پوشش درخواستی برای بیمه مورد نظر

به همین خاطر شرکت‌های بیمه یک دسته‌بندی برای تخصص‌های مختلف پزشکان و پیراپزشکان در نظر دارند. این دسته‌بندی برای پزشکان عبارت است از:

1. پزشکان زنان و زایمان

2. ارتوپدان، جراحان عمومی و متخصصان بیهوشی

3. جراحان و متخصصان قلب، مغز و اعصاب، چشم، ترمیمی و پلاستیک و اورولوژی

4. جراحان و متخصصان فک و صورت، گوش و حلق و بینی، دندان، لثه، اطفال، پوست و متخصصان پزشکی هسته‌ای

5. پزشکان غیر جراح یا جراحانی که به دلایلی جراحی نمی‌کنند؛ مانند: پزشک عمومی، دندان‌پزشک، روان‌پزشک، متخصص آنکولوژی، آندوسکوپی، رادیولوژی، میکروبیولوژی، داروسازی، فیزیوتراپی، فیزیکی و توان‌بخشی، طب اورژانس و طب سنتی.

دسته‌بندی پیراپزشکان نیز به شرح زیر است:

1. ماماها (شاغل در بیمارستان یا درمانگاه)

2. دندان‌پزشکان تجربی و بهداشت‌کاران دهان و دندان

3. کارشناسان ارشد و تکنسین‌های بیهوشی، کارشناسان فیزیوتراپی، پرستاران، بهیاران و تکنسین‌های شاغل در کلیه بخش‌های دیالیز، اورژانس، CCU، ICU و سوپروایزر بالینی، کنترل عفونت و آموزشی

4. پرستاران و بهیاران سایر بخش‌ها، تکنسین‌های اتاق عمل، پرستاران و بهیاران اتاق عمل، پرستاران و بهیاران مرکز فوریت‌های پزشکی، پرستاران درمانگاه و منزل و تکنسین‌های سازمان انتقال خون

5. تکنسین‌های رادیولوژی، سی‌تی‌اسکن و MRI، کارشناسان و تکنسین‌های آزمایشگاه، داروخانه، تکنسین‌های نوار نگاری و CSR، کمک بهیاران و کارکنان مراکز بهداشت.

هر پزشک یا پیراپزشک در یکی از دسته‌های فوق قرار می‌گیرد و با توجه به آن، حق بیمه مسئولیت پزشکان متفاوت است.

تفاوت این دسته‌بندی‌ها، میزان ریسکی است که هر یک با آن مواجه هستند. هرچه ریسک شغلی پزشک یا پیراپزشک کمتر باشد، حق بیمه مسئولیت پزشکان وی نیز کمتر می‌شود.

بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

۳۴۹ بازديد

بیمه نامه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

ماده 1
خطرهای موضوع بیمه خسارتهای بدنی وارد به کارکنان شاغل بیمه گذار ناشی از مسئولیت بدنی وی در حین انجام کار و محل کار مشروط برآنکه مسئولیت بیمه گذار برای بیمه گر محرز باشد.
تبصره: منظور از جبران خسارت بدنی مذکور در متن بیمه نامه، تامین و جبران هزینه های پزشکی و همچنین جبران زیان های نقص عضو یا فوت ناشی از حوادث مشمول بیمه نامه برای زیاندیگان موضوع بیمه و همچنین ارش و دیه در صورت رجوع زیاندیده به مرجع قضائی می باشد. 
ماده 2  استثنائات 
خسارتهای معلول عوامل زیر ولو این که بیمه گذار مسئوول آنها شناخته شود از شمول تعهدات بیمه گر خارج است.

  • خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار

  • خسارات ناشی از وسائل نقلیه موتوری تحت پوشش نمی باشد مگر آنکه صراحتاً مورد تقاضا بیمه گذار و مورد موافقت بیمه گر قرار گیرد.

  • خسارت ناشی از انفجار هسته ای و تشعشات رادیواکتیو.

  • خسارت ناشی از جنگ، انقلاب، شورش، اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل.

 ماده 3  وظایف بیمه گذار

ماده 4  تعهدات بیمه گر
  • غرامت فوت بر مبنای در صد تقصیر بیمه گذار تعیین شده در مرجع قضایی و اعمال آن بر روی سرمایه باشد محاسبه می گردد.

    • غرامت صدمات جسمانی زیاندیدگان بر اساس درصد تعیین شده در مرجع قضایی و یا اعمال آن بر روی سرمایه بیمه و یا معادل ریالی ارزانترین نوع دیه رایج هر کدام که کمتر باشد محاسبه می گردد.

    • در صورتی که زیاندیدگان از غرامت پرداختی توسط سازمان تأمین اجتماعی استفاده نماید، تعهد بیمه گر عبارتست از مازاد غرامت تا میزان تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه.

    • در صورت فوت هر یک از زیاندیدگان موضوع بیمه نامه جمع مبالغ پرداختی نمی تواند از حداکثر تعهد بیمه گر، مذکور در بندهای 2 یا 3 ((تعهداتبیمه گر)) مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه بر حسب مورد تجاوز نماید.

    • قبول هرگونه مسئولیت و سازش در مورد خسارتهای بدنی از طرف بیمه گذار بدون موافقت کتبی بیمه گر فاقد اعتبار است مگر اینکه طبق مدارک مسئولیت بیمه گذار محرز باشد.

    • بیمه گذار متعهد است هرگونه اوراق قضایی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را اعم از این که از طرف مدعی خسارت یا دستگاههای قضایی دریافت نموده باشد بی درنگ و حداکثر ظرف مدت 24 ساعت جهت بیمه گر ارسال دارد و در صورت تأخیر مسئوول جبران ضرر و زیانهایی که از طریق به بیمه گر وارد می شود خواهد بود.

    • حق سازش و حق دعوی تا میزان تعهد بیمه گر در کلیه مراجع و مراحل قضایی با بیمه گر است و بیمه گذار به موجب این بیمه نامه بیمه گر را وکیل یا حق توکیل غیر ولو کرارا می نماید که پرونده های مربوط را در مراجع قضایی با استفاده از کلیه اختیارات دادرسی تا میزان تعهد اینبیمه نامه تعقیب نماید و در طول مدت جریان دعوی نباید اقدامی به عمل آورد که به حق بیمه گر در وی لطمه وارد آورد ولی نسبت به مازاد تعهدات این بیمه نامه بیمه گذار حق هرگونه اقدامی خواهد داشت.

    • بیمه گر می تواند با پرداخت حداکثر مبلغی که طبق این بیمه نامه برای هر حادثه متعهد است و یا این که اگر مبلغی قبلا پرداخت نموده با پرداخت مابه التفاوت آن تا میزان حداکثر تعهد، اقدامات خود را در هر یک از مراحل قضایی متوقف و از خود سلب مسئولیت بنماید و در آن صورت رهبری و کنترل مذاکرات و جریانهای حقوقی و اقدامات قانونی مربوط به هر دعوی مرتبط با موضوع این بیمه نامه را به بیمه گذار واگذار و از ادامه مداخله خودداری نماید. بنابراین بیمه گر در برابر هر گونه ادعای بعدی مسئولیتی نخواهد داشت.

ماده 5  فسخ و بطلان بیمه نامه
این بیمه نامه ممکن است قبل از انقضای مدت با اخطار قبلی و کتبی 20 روزه از طرف بیمه گر یا بیمه گذار به طور غیرعمد درباره وضعیت خطر و احراز این امر قبل از وقوع حادثه.
از طرف بیمه گذار: در این صورت که کیفیت تشدید خطر کاهش یافته و یا از بین رفته و بیمه گر به تخفیف حق بیمه راضی نشود.
تبصره : در صورت فسخ از طرف بیمه گر، باید حق بیمه مدنی که باقی مانده است به صورت روزشمار محاسبه و به بیمه گذار برگشت شود در صورت فسخ بیمه نامه از طرف بیمه گذار، حق بیمه برگشتی براساس تعرفه بیمه کوتاه مدت محاسبه خواهد شد. 
ماده 6
در صورتی که مسئولیت موضوع این بیمه نامه به موجب بیمه های دیگری نیز مورد تأمین قرار گرفته باشد. تعهد بیمه گر به تناسب مبلغی که خودبیمه نموده با مجموع مبالغ بیمه  شده می باشد. 
ماده 7
خسارت موضوع این بیمه نامه با اطلاع بیمه گذار مستقیما از طرف بیمه گر به شخص زیاندیده و یا ذوی الحقوق او پرداخت خواهد شد و به محض پرداخت خسارت، بیمه گر در مقابل بیمه گذار و شخص یا اشخاص زیاندیده بری الذمه می گردد. در مورد هزینه های پزشکی در صورتیکه توسطبیمه گذار پرداخت شده باشد به بیمه گذار پرداخت خواهد شد. 
ماده 8
نشانی و اقامتگاه قانونی بیمه گذار همان است که در پیشنهاد بیمه و متن این بیمه نامه درج گردیده و بیمه گذار موظف است تغییر نشانی و اقامتگاه کنونی خود را بصورت کتبی باطلاع بیمه گر برساند. در غیر این صورت نشانی و اقامتگاه قبلی بیمه گذار معتبر شناخته می شود. 
ماده 9
این بیمه نامه بر مبنای اظهارات کتبی بیمه گذار مندرج در پیشنهاد بیمه تنظیم گردیده و هرگونه تغییری در آن به موجب الحاقی صادره از طرف بیمهگر خواهد بود. هرگاه مفاد الحاقی با موفقیتهایی که بین طرفین به عمل آمده مطابقت نکند بیمه گذار موظف است. 
ظرف پانزده روز از تاریخ صدور، تغییر و یا تصحیح الحاقی را کتبا خواستار شود و گرنه اوراق مذکور قطعی تلقی خواهد شد. 
ماده 10
مرور زمان دعاوی ناشی از این بیمه نامه دو سال است که از تاریخ وقوع حادثه منشاء دعوی شروع می شود. 
ماده 11
در مواردی که در این بیمه نامه ذکر نشده است بر طبق قانون بیمه و سایر قوانین جاری کشور عمل خواهد شد.

بیمه باربری یا بیمه حمل کالا

۳۶۲ بازديد

بیمه باربری یا بیمه حمل کالا 

موضوع بیمه باربری  :

بیمه باربری یا بیمه حمل کالا نوعی بیمه حمل و نقل کالا است که به موجب آن یک طرف"بیمه گر" تعهد می نماید درازای دریافت وجوهی از طرف دیگر "بیمه گذار" ، درصورت وقوع یا بروز حادثه در جریان حمل کالا در حین عملیات حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر خسارات احتمالی و یا اتفاقی وارده به او را طبق شرایط و مندرجات بیمه جبران نموده و یا وجه معینی را بپردازد.

انواع بیمه های باربری ( بر اساس مبدا حمل ):

1-  بیمه باربری وارداتی : 

مبدا بیمه نامه وارداتی در خارج و مقصد آن داخل کشور می باشد 

2- بیمه باربری صادراتی

مبدا بیمه نامه صادراتی داخل و مقصد آن در خارج از کشور می باشد 

3- بیمه باربری ترانزیت :

بیمه باربری ترانزیت عبوری که مبدا و مقصد آن در خارج از کشور میباشد و محموله صرفا در مسیر حمل از داخل کشور عبور میکند ، در صورت عدم عبور از داخل کشور بیمه ترانزیت غیر عبوری نام دارد .

4 - بیمه باربری داخلی :

مبدا و مقصد هر دو در داخل کشور هستند ، بیمه نامه تابع قوانین داخلی بوده و خسارت های ناشی از آتش سوزی و حوادث وسیله نقلیه حامل کالا را پوشش میدهد همچنین در صورت موافقت بیمه گر با پرداخت حق بیمه اضافی خطراتی همچون سرقت کلی محموله با وسیله حمل  ،از بین رفتن کلی هر بسته در حین تخلیه و بارگیری ، روغن زدگی ، ریزش  ،شکست ، آسیب دیدگی در حین حمل ، سرقت ،خسارت های وارده به کالا به دلیل مجاورت با کالاهای دیگر و ...را میتوان به پوشش های بیمه نامه اضافه کرد .

انواع شرایط یا کلوز های بیمه باربری :

بدلیل وجود خطرهای متنوع در طول مسیر حمل و مشخص شدن تعهدات شرکت بیمه مجموعه شرایط یا کلوزهایی در سطح بین الملل به شرح زیر طراحی شده که مورد قبول همه شرکت های بیمه در سراسر جهان است . افراد با توجه به نوع کالا و خطراتی که ممکن است کالای آنها را در مسیر حمل تهدید کند میتوانند هر یک از چهار حالت یا کلوز زیر را انتخاب کنند .

1-    کلوز A :

کامل ترین نوع بیمه باربری که خطرات زیادی را طبق جدول زیر پوشش میدهد با بالاترین حق بیمه در بین سایر کلوزهای بیمه باربری

2-    کلوز B :

یک بیمه باربری با پوشش های نسبتا خوب طبق جدول زیر که مجموعه خطرات کمتر از کلوز A و بیشتر از کلوز C  را پوشش میدهد 

3-    کلوز C :

یک بیمه باربری با کمترین پوشش ها طبق جدول زیر 

4-  Total Loss ( خسارت کلی ) : 

ضعیف ترین و ارزانترین نوع بیمه باربری است که تقریبا منسوخ شده، در این نوع بیمه باربری از بین رفتن و تلف کلی محموله مورد بیمه در یک مرحله که در اثر غرق شناور ،سقوط هواپیما و یا آتش سوزی بوجود آید تحت پوشش بیمه قرار میگیرد و مدت اعتبار این نوع بیمه باربری پس از بارگیری در مرز ، فرودگاه یا بندرکشور مبدا شروع و به محض رسیدن مورد بیمه به گمرک مرز، فرودگاه  یا بندر کشور مقصد خاتمه می یابد . بدیهی است بدلیل تعهدات پایین شرکت بیمه این نوع بیمه نامه حق بیمه پایین تری نسبت به سایر بیمه های باربری دارد لیکن از آنجاییکه برخی از مبادی ورودی و خروجی کشور از پذیرش این نوع بیمه نامه اجتناب میکنند بیمه گذاران میبایست با آگاهی کامل از نظر تعهدات و مسایل اداری اقدام به خرید کنند . 

 

مقایسه شرایط کلوزهای A-B-C بیمه باربری

ردیف  خطرات بیمه شده در بیمه باربری کلوز A کلوز B کلوز C
1 آتش سوزی یا انفجار Fire or explosion Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
2 به گل نشستن و زمین گیر شدن ,برخورد با کف دریا , غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور  Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
3 تصادم یا برخورد کشتی ,شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هرجسم خارجی به غیر از آب  Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
4 واژگون شدن کشتی یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
5 تخلیه کالا در بندر اضطراری یا بندر پناه  Discharge of cargo at a port of distress Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
6 تفدیه کالا در جریان زیان همگانی    General Average Sacrifice Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
7 تلف یا آسیب وارد به کالای مورد بیمه  بعلت به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی Jettison Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
8 مسئولیت مشترک در تصادم  Both-to-blame collision Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
9 هزینه حمل تا مقصد نهایی   Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok
10 زلزله ، فوران آتشفشان  و صاعقه   Earthquake  volcanic Eruption or lightning Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO
11 شسته شدن کالا از روی عرشه Washings over board Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO
12 ورود آب دریا ,دریاچه یا رودخانه به کشتی ,شناور ,محفظه کالا ,کانتینر ,لیفت وان,یامحل انبار Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO
13 تلف شدن کلی هر بسته در کشتی و یا تلف کلی هر بسته بعلت افتادن بهنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی  Afzoneha Com Ok Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO
14 سرقت Theft Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
15 عدم تحویل Non delivery Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
16 شکست Breakage Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
17 خسارات ناشی از چنگک Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
18 روغن زدگی ، به گل آلوده شدن ، به رنگ و اسید آلوده شدن Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
19 خسارت ناشی از کالای مجاور ( بو گرفتن – برخورد – آلودگی ) Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
20 ریزش Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
21 طوفان Heavy weather Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
22  راهزن دریائی piracy at sea Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
23  خسارت های ناشی از فعل یا تقصیر اشخاص ثالث Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
24  خسارت های ناشی از باران و آفتاب Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
25  دم کردن مواد در مخازن کشتی ship sweat Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
26  خسارت های ناشی از عمل کارکنان کشتی (باراتری) Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
27  ساییدگی و زنگ زدگی  Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
28  نشت Leakage Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
29  لب پریدگی ، کج شدن – خراشیدگی و ضربه زدگی – لک برداشتن Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
30  کرم زدگی – موش خوردگی- حشره زدگی Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
31 دله دزدی pilferage Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
32 کسری  shortage           Afzoneha Com Ok Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
33 جنگ Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO
34 شورش ، اغتشاش ، آشوب (SRCC) Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO Afzoneha Com NO

Afzoneha Com Ok = پوشش دارد      Afzoneha Com NO  = پوشش ن

بیمه مهندسی

۳۷۷ بازديد

بیمه مهندسی

بیمه های مهندسی زیر مجموعه بیمه های اموال می باشد که در این بیمه نامه خسارات فیزیکی غیرقابل پیش بینی ناشی از حوادث در پروژه های در حال احداث و یا سازه ها و تاسیسات و یا ماشین آلات و تجهیزات در حال بهره برداری تحت پوشش قرار می گیرد.

  • بیمه نامه های احداث: (Construction)
    • تمام خطر پیمانکاران (Contractors All Risks)
      این بیمه نامه خسارات ناشی از حوادث را در حین اجرای پروژه های عمرانی و عملیات ساختمانی انواع سازه ها از قبیل ساختمان ها، کارخانجات، راه آهن، راه، سدها، پروژه های آبیاری و زهکشی، تونل، پل، موج شکن و مانند آنها را تحت پوشش قرار می دهد.
    • تمام خطر نصب (Erection All Risks)
      این بیمه نامه خسارات ناشی از حوادث را در حین عملیات نصب انواع ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، تولیدی و خدماتی از قبلی احداث پالایشگاه و نیروگاه، پروژه های خط انتقال آب، گاز و خطوط انتقال نیرو و مانند آن را تحت پوشش قرار می دهد.
  • بیمه نامه های دوره بهره برداری:(Operation)
    • بیمه نامه ماشین آلات و تجهیزات پیمانکاران (Contractors' Plant & Machinery)
      این بیمه نامه ماشین آلات و تجهیزاتی از قبیل لودر، بولدوزر، جرثقیل، تاورکرین و مانند آن را که پیمانکاران جهت اجرای پروژه از آن بهره می برند را تحت پوشش قرار می دهد.
    • بیمه نامه شکست ماشین آلات (Machinery Breakdown)
      این بیمه نامه ماشین آلاتی مانند خط تولید کارخانه، نیروگاهها و مانند آن را که ارزش قطعات مکانیکی آنها از قطعات الکتریکی بیشتر باشد تحت پوشش قرار می دهد.
    • بیمه عدم النفع ناشی از شکست ماشین آلات(Machinery Loss of Profits)
      این بیمه نامه عدم حصول سود ناخالص را که در اثر شکست ماشین‌آلات، تجهیزات و تاسیسات ماشین آلاتی مانند خط تولید کارخانه، نیروگاهها و مانند آن بوجود می آید، تحت پوشش قرار می دهد.
    • تجهیزات الکترونیک (Electronic Equipment)
      این بیمه نامه تجهیزات و دستگاههایی مانند لوازم پزشکی و آزمایشگاهی، تجهیزات مخابراتی، اتاق سرور و مانند آنها را که ارزش قطعات الکتریکی و الکترونیکی از ارزش قطعات مکانیکی در آنها بیشتر باشد تحت پوشش قرار می دهد.
    • بیمه ریسکهای تکمیل شده (Civil Engineering Completed Risks)
      این بیمه نامه خسارت وارده به انواع سازه های عمرانی احداث شده از قبیل ساختمانها، برج ها، سیلوها، تونل ها، سد ها و مانند آن را در زمان بهره برداری تحت پوشش قرار می دهد.
    • بیمه نامه عیوب اساسی و پنهان ساختمان (Latent Defects of Building)
      این بیمه نامه ساختمانهای مسکونی را در زمان بهره برداری در مقابل هرگونه خسارت وارد به سازه‌ و تجهیزات ساختمان ناشی از طراحی غلط ، مواد یا مصالح معیوب و اجرای نادرست کار که در زمان ساخت ، آشکار نشده باشد بشرح زیر تحت پوشش قرار میدهد :
      - سازه‌های ساختمان شامل پی، اسکلت، سقف و سفت‌کاری، ده سال.
      - نمای ساختمان، پنج سال.
      - عایق‌های رطوبتی ساختمان، پنج سال.
      - تجهیزات و تأسیسات برقی، مکانیکی و آسانسورها، سه سال.
      - هزینه‎های لازم برای پاکسازی محل و برداشت ضایعات.
    • بیمه فساد کالا در سردخانه (Deterioration Of Stock in Cold Storage)
      این بیمه خسارت‌های وارد به کالاهای قابل نگهداری در سردخانه‌ها از قبیل مواد پروتئینی، میوه‌جات، فراورده‌های لبنی و نیز شیمیایی و داروئی و مانند آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه آتش سوزی

۳۲۷ بازديد

بیمه آتش سوزی

موضوع بیمه آتش سوزی ، تأمین خسارت و جبران زیان‌های مالی و مادی است که بر اثر وقوع خطر آتش‌سوزی به اموال و دارائی‌های منقول و یا غیرمنقول بیمه‌گذار اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی وارد می‌شود. بنابراین در بیمه آتش سوزی، خسارت‌های مالی مورد تأمین قرار می‌گیرند نه خسارت‌های جانی و بدنی. لذا، درصورتیکه صدمه‌ای به افراد برسد، معمولاً این بیمه آنرا پوشش نمی‌دهد. لازم به ذکر است که خسارت وارد به اموال اشخاص ثالث بر اثر وقوع آتش‌سوزی که مطابق قانون، موجب مسئولیت و پاسخ‌گویی بیمه‌گذار شود نیز همراه پوشش خطر آتش‌سوزی یا به‌طور جداگانه از طریق بیمه مسئولیت مدنی مورد تأمین بیمه‌گران قرار می‌گیرند. بیمه آتش سوزی مانند سایر شاخه‌های بیمه اموال، شامل اصل غرامت، قاعده جانشینی، اصل حسن نیت، قاعده نفع بیمه‌ای و قاعده نسبی سرمایه و حق‌بیمه می‌باشد.
زیر شاخه های بیمه آتش سوزی عبارتند از:
  • بیمه آتش سوزی واحدهای مسکونی
    در رشته آتش‌سوزی واحدهای مسکونی موضوع بیمه عبارتست از ساختمان، تأسیسات و اثاث منزل که در مقابل خطرات آتش سوزی، انفجار، صاعقه به عنوان خطرات اصلی و طوفان، سیل،‌ زلزله و آتشفشان، ترکیدگی لوله آب، ضایعات ناشی از آب باران و ذوب برف،‌ خطر سقوط هواپیما و هلی‌کوپتر و قطعات منفک از آنها، سرقت اثاث و لوازم منزل و بسیاری از خطرهای دیگر تحت پوشش قرار می گیرد. واحدهای مسکونی در سراسر کشور را به دو روش انفرادی و گروهی می‌توان نزد بیمه ایران تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرار داد. در بیمه‌های گروهی چنانچه تعداد واحدهای مسکونی تحت پوشش بیش از پانزده واحد باشد، ده درصد تخفیف گروهی در نرخ‌های بیمه‌ اعمال می‌شود.
    رشته بیمه آتش سوزی واحدهای مسکونی مشتمل بر 5 زیررشته می‌باشد که عبارتند از:
    • معمولی منازل مسکونی
      در این بیمه‌بنا به درخواست بیمه‌گذار واحد مسکونی، علاوه بر خطرهای حریق، انفجار و صاعقه، در برابر کلیه خطرهای اضافی که به آن اشاره شد با سرمایه دلخواه و به قیمت روز تحت پوشش قرار می‌گیرد و حق سالانه آن با توجه به ارزش ساختمان و اثاث منزل و خطرهای بیمه شده محاسبه خواهد شد.
    • طرح جامع خانه و خانواده
      طرح جامع خانه و خانواده از طرح‌های همگانی بیمه ایران است که به بعنوان یک پوشش جامع، کلیه مخاطرات ممکن در فضای مسکونی را تحت پوشش قرار می گیرد.
    • مسکونی طرح همگانی
      در این زیررشته، خطرهای ناشی از آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و سیل تحت پوشش قرار گرفته و حق‌بیمه سالانه آن با توجه به ارزش واحد مسکونی بدست می‌آید.
    • مسکونی با طرح زلزله
      زیررشته مسکونی با طرح زلزله از جمله طرح‌های ابتکاری و فراگیر بیمه ایران می‌باشد که با توجه به زلزله‌خیز بودن مناطق مختلف کشور، با استقبال خوبی مواجه شده است. در این طرح، مشتری با پرداخت حق‌بیمه از پیش تعریف شده‌ای، منزل و اثاث خود را در مقابل خطرات آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه، سیل و زلزله بیمه می‌نماید.
    • طرح مهر
      طرح مهر که بیمه‌های متنوع آتش‌سوزی، مسئولیت و حوادث خانه و خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهد، برای اولین بار از 20 مهرماه سال 82 در بیمه ایران طراحی گردید. در این طرح، بیمه‌گر بیمه‌گذار را در مقابل خطراتی چون آصا (آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار)، شخص ثالث و همسایگان، غرامت فوت و هزینه‌های پزشکی بیمه می‌نماید.
  • بیمه آتش سوزی مراکز غیرصنعتی
    مراکز غیرصنعتی مشتمل بر کلیه فروشگاه‌های تجاری، تعمیرگاه‌ها، بیمارستان‌ها، اماکن عمومی، ساختمان‌های اداری، بنگاه‌های معاملاتی، مراکز پخش دارو، فروشگاه‌های مواد غذایی و پروتئینی، آموزشگاه‌ها، مراکز خدماتی و سایر موارد مشابه می‌باشند. ساختمان، تأسیسات، موجودی اثاث ثابت و دکوراسیون هر یک از مراکز یاد شده را می‌توان در مقابل خطرهای آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و نیز کلیه خطرهای اضافی ذکر شده نزد شرکت به قیمت روز بیمه نمود.
    رشته بیمه آتش سوزی مراکز غیر صنعتی مشتمل بر 2 زیررشته می‌باشد که عبارتند از:
    • معمولی مراکز غیرصنعتی
      در این بیمه بنا به درخواست بیمه‌گذار مرکز غیرصنعتی، علاوه بر خطرهای حریق، انفجار و صاعقه، در برابر کلیه خطرهای اضافی که به آن اشاره شد با سرمایه دلخواه و به قیمت روز تحت پوشش قرار می‌گیرد و حق سالانه آن با توجه به ارزش ساختمان و تجهیزات آن و خطرهای بیمه شده محاسبه خواهد شد.
    • طرح جامع اصناف
      براساس توافقات فیمابین بیمه ایران و شورای اصناف کشور، از سال 86 طرح بیمه اصناف کشور به اجرا درآمد. بر اساس این توافق، تمامی افراد عضو اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و خانواده‌های آنان می‌توانند از بیمه تکمیلی درمان بیمه ایران استفاده کنند. براساس این طرح، خدمات درمانی اصناف و خانواده‌های آنان که از سوی بیمه تأمین اجتماعی بصورت کامل پرداخت نمی‌شود، تا سقف 30 میلیون ریال در جراحی‌های پزشکی پرداخت می‌گردد. در این طرح واحدهای صنفی دارای پروانه کسب می‌توانند پس از عقد قرارداد اتحادیه و انجمن صنفی خودشان با مراکز بیمه ایران در هر نقطه از کشور با ارائه معرفی نامه از اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی، خود و و خانواده‌شان را تحت پوشش قرار دهند.
  • بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی
    مراکز صنعتی شامل کلیه کارخانجات صنایع غذایی، آشامیدنی، دخانیات، نساجی، پوشاک، چرم، چوب، کاغذ، مقوا، چاپ و صحافی، شیمیایی، محصولات کانی غیرفلزی، فلزات اساسی و صنایع متفرقه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات، مواد اولیه، موجودی و محتویات هریک از مراکز یاد شده را می‌توان در مقابل خطرهای آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و همچنین کلیه خطرهای اضافی به قیمت روز بیمه نمود.
    رشته بیمه آتش سوزی مراکز صنعتی مشتمل بر 1 زیررشته می‌باشد که عبارتند از:
    • معمولی مراکز صنعتی
      در این بیمه بنا به درخواست بیمه‌گذار مرکز صنعتی، علاوه بر خطرهای حریق، انفجار و صاعقه، در برابر کلیه خطرهای اضافی که به آن اشاره شد با سرمایه دلخواه و به قیمت روز تحت پوشش قرار می‌گیرد و حق سالانه آن با توجه به ارزش ساختمان و تجهیزات آن و خطرهای بیمه شده محاسبه خواهد شد.

بیمه شخص ثالث (ایران)

۳۹۲ بازديد
 

third party insuranceبیمه شخص ثالث

در میان انواع طرح‌های بیمه‌ای که از جانب شرکت‌های مختلف ارائه می‌شوند، بیمه شخص ثالث همچنان پرمخاطب‌ترین نوع بیمه است. بدون شک یکی از دلایل اصلی سهم بالای بیمه شخص ثالث در بازار ایران، اجباری بودن این بیمه است. به‌صورتی‌که اگر وسیله نقلیه‌ای تحت این پوشش نباشد، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد که به آن خواهیم پرداخت.

اما به‌راستی بیمه شخص ثالث چه مواردی را پوشش می‌دهد و علت نامگذاری این بیمه چیست. در پوشش بیمه شخص ثالث، شخص اول مالک وسیله نقلیه یا بیمه‌گزار، شخص ثانی شرکت بیمه یا بیمه‌گر و شخص ثالث فرد زیان‌دیده غیر از راننده مقصر در حادثه هستند.

برای مثال در یک حادثه رانندگی هزینه درمان، فوت و خسارت وارد شده به اموال تمامی افراد زیان‌دیده، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد. راننده مقصر نیز تحت پوشش بیمه حوادث راننده که به تازگی جزئی از بیمه شخص ثالث شده است قرار می‌گیرد. با این تفاوت که بیمه حوادث راننده تنها خسارت های جانی را پوشش می‌دهد و در برابر خسارات مالی مسئولیتی ندارد.

بیمه شخص ثالث را تمامی شرکت‌های بیمه ارائه می‌دهند و شرایط مالی آن‌ها کمابیش یکسان است. تفاوت در کیفیت ارائه خدمات مربوط به این بیمه است که می‌تواند تأثیر بسزایی در میزان رضایت بیمه‌گزار داشته باشد. در ادامه به بررسی بهترین بیمه شخص ثالث نیز خواهیم پرداخت.


روش محاسبه قیمت بیمه شخص ثالثروش محاسبه حق بیمه شخص ثالث

در اولین قدم به این می‌پردازیم که حق بیمه شخص ثالث بر چه اساسی تعیین می‌شود و سپس به عوامل مؤثر بر قیمت نهایی خواهیم پرداخت.

حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی1. حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی

اساس تعیین حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی که به آن خواهیم پرداخت مبلغ تعیین شده برای دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. هر ساله قوه قضائیه میزان مشخصی را به عنوان حق دیه کامل در ماه حرام اعلام می‌کند. در سال 97 دیه کامل در ماه حرام 308 میلیون تومان و در ماه غیر حرام 231 میلیون تومان تعیین شده است. در تقویم قمری چهار ماه‌ ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام به شمار می‌آیند. بدین معنی که اگر فوت ناشی از حادثه رانندگی در یکی از این چهار ماه رخ دهد میزان دیه 308 میلیون تومان و در باقی ماه های سال 231 میلیون تومان خواهد بود. بر همین اساس حداقل پوشش مالی نیز در سال 97، ۷/۷ میلیون تومان تعیین شده است که یک چهلم دیه کامل در ماه حرام است. بیمه مرکزی بر اساس این مبلغ، حداقل و حداکثر حق بیمه‌ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. این مبلغ پایه حق بیمه خواهد بود. در مراحل بعدی می‌توان با استفاده از تخفیف‌ها و تغییر برخی از فاکتورهای مؤثر بر قیمت حق بیمه، قیمت را کاهش یا افزایش داد.


third party extention discount2. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث

تخفیف عدم خسارت یا همان‌طور که در بیمه‌نامه درج می‌شود "ت‌ع‌خ" تخفیفی است که به نسبت تعداد سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث به بیمه‌گزار تعلق می‌گیرد. برای مثال اگر شخص 1 سال از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشد یا به عبارتی 1 سال در تصادفی مقصر شناخته نشده باشد، برای تمدید بیمه شخص ثالث خود در سال آینده مشمول 10% تخفیف حق بیمه می‌شود. به همین ترتیب با افزایش تعداد سال عدم خسارت، درصد تخفیف نیز افزایش می‌یابد.

ت‌ع‌خ یک سال دو سال سه سال چهار سال پنج سال شش سال هفت سال هشت سال نه سال به بالا
درصد تخفیف 5% 10% 15% 20% 30% 40% 50% 60% 70%

third party price on car usage3. کاربری خودرو

کاربری خودرو تعیین‌کننده میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حادثه و همچنین میزان هزینه معمول در یک حادثه رانندگی است. برای مثال خودروهای تاکسی یا آموزش رانندگی، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند و باید حق بیمه شخص ثالث بیشتری را پرداخت کنند. تاکسی‌ها موظف به پرداخت 20% حق بیمه بیشتر و خودروهای آموزش رانندگی موظف به پرداخت 15% حق بیمه بیشتر هستند. کاربری‌های دیگری نیز تعریف شده‌است که برخی از آن‌ها صنعتی، آمبولانس و حمل خون و آتش‌نشانی، بارکش، عمومی سازمانی و ... هستند.


third party extention latency penalty4. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

در مقابل تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد آن موجب افزایش حق بیمه می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه اجباری است. درصورتی‌که در تمدید بیمه شخص ثالث وقفه‌ای بیفتد به صورت روزشمار مبلغی به حق بیمه اضافه خواهد شد که برای خودروهای مختلف متفاوت است. اضافه شدن جریمه دیرکرد به حق بیمه به صورت روزشمار تنها تا 365 روز محاسبه و اعمال می‌شود؛ به این صورت که جریمه دیرکرد یک سال با دو سال فرقی ندارد.


میزان پوشش بیمه شخص ثالث5. میزان پوشش

میزان پوشش از موارد دیگری است که تعیین‌کننده حق بیمه است. پوشش به معنای تعهد مالی شرکت بیمه در مقابل بیمه‌گزار است. حداقل میزان پوشش مالی تعیین شده از جانب بیمه مرکزی در سال 97، 7/7 میلیون تومان است. بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مالی بالاتری را خریداری کند. برای مثال اگر خسارت وارد شده به زیان‌دیده در یک حادثه رانندگی 9 میلیون تومان باشد و فرد مقصر حداقل میزان پوشش مالی را خریداری کرده باشد، باید مابه‌تفاوت 1/3 میلیون تومان خسارت وارد شده را شخصاً تقبل کند در صورتی‌که با پرداخت حق بیمه اندکی بیشتر و خرید پوشش 10 میلیون تومانی لازم نبود هیچ هزینه‌ای را جدا از خسارت پرداختی شرکت بیمه بپردازد.


insurance company discount6. تخفیف شرکت بیمه

همان‌طور که گفتیم، بیمه مرکزی هر ساله حداقل و حداکثر حق بیمه را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. بر این اساس شرکت‌های بیمه می‌توانند در این بازه قیمتی، مبلغی را که برایشان مطلوب است به عنوان حق بیمه به متقاضیان بیمه شخص ثالث اعلام کنند. تفاوت قیمتی بین شرکت‌های بیمه از همین مورد نشأت می‌گیرد. چرا که بعضی از شرکت‌ها با اعمال تخفیف‌های مجاز قیمت پایین‌تری را به بیمه‌گزاران ارائه می‌دهند. با این حال حتی بعد از اعمال تخفیف‌ حق بیمه دریافتی از بیمه‌گزار نباید از حداقل حق بیمه‌ای که بیمه مرکزی اعلام کرده است کمتر باشد.


third party insurance credit7. مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت اعتبار بیمه‌نامه شخص ثالث می‌تواند از چند روز تا یک سال باشد. برخی از شرکت‌های بیمه، بیمه شخص ثالث را به صورت روزشمار نیز ارائه می‌دهند. در کل خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال قیمت بیمه‌نامه شش ماهه از نصف قیمت بیمه‌نامه یک ساله بیشتر است. چرا که بیمه‌های کوتاه مدت برای شرکت‌های بیمه ریسک بیشتری دارند.


نحوه تأثیرگذاری تمامی فاکتورهای بالا در فرمول‌هایی وارد می‌شوند و قیمت نهایی حق بیمه را تعیین می‌کند. با توجه به پیچیده بودن این محاسبات می‌توان با مراجعه به وب‌سایت و اپلیکیشن خرید آنلاین بیمه بیمیتو با تغییر هر یک از این موارد نحوه تأثیر آن را بر قیمت نهایی بررسی کرد. برای مثال می‌توان پوشش بیمه‌نامه را از 7/7 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان تغییر داد و گزینه مناسب را انتخاب کرد.

در مجموع با بررسی از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن بیمیتو متوجه خواهید شد که در مورد بیمه شخص ثالث، شرکت‌های مختلف به لحاظ قیمتی تفاوت چندانی ندارند و عامل اصلی برتری یک شرکت به شرکت‌های دیگر کیفیت خدمات‌دهی آن است که البته این عامل نیز در سامانه بیمیتو بر اساس نظرسنجی‌ها و آمار بیمه مرکزی قابل مقایسه است.


best third party insuranceکدام شرکت بهترین بیمه شخص ثالث را ارائه می‌دهد؟

بهترین بیمه شخص ثالث بر اساس اولویت‌های شخص تعاریف متفاوتی دارد. در مواردی اولویت متقاضی خرید بیمه، قیمت پایین حق بیمه است در صورتی‌که ممکن است افرادی حاضر باشند با پرداخت حق بیمه بیشتر، خدمات باکیفیت‌تری دریافت کنند. در گذشته به دلیل محدودیت امکان مقایسه، انتخاب آگاهانه و متناسب با اولویت‌ها بسیار سخت و حتی غیرممکن بود. امکان مقایسه تمامی فاکتورهای مربوط به کیفیت و قیمت از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت بیمیتو فراهم شده است. در مورد مقایسه قیمت، تمامی موارد مؤثر بر حق بیمه در قالب فرمول‌هایی درآورده شده است و متقاضی بعد از وارد کردن مشخصات خودرو و بیمه‌نامه قادر به مقایسه قیمت تمامی شرکت‌های بیمه خواهد بود.

در مورد مقایسه کیفیت، بیمه مرکزی سالانه آماری را منتشر می‌کند که میزان رضایتمندی بیمه‌گزاران از شرکت‌های مختلف را بر اساس عواملی چون سطح پوشش، مدت اعتبار، پاسخگویی (شفافیت و سرعت)، دانش کارکنان، ارائه اطلاعات زمان خسارت، ارائه اطلاعات زمان صدور، رسیدگی به شکایات، رضایت مالی (حق بیمه)، رضایت مالی (خسارت دریافتی)، سادگی و سرعت صدور، سادگی و سرعت پرداخت خسارت، ارتباط با مشتری، تبلیغات صحیح، محیط فیزیکی و سهم از بازار نشان می‌دهد. تمامی این اطلاعات به صورت شفاف و با رتبه‌بندی شرکت‌های مختلف در سامانه بیمیتوقابل بررسی است.


کاهش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالثآیا می‌توان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را کاهش داد؟

همان‌طور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم به دلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسیله نقلیه، نداشتن آن حتی برای مدت یک روز عواقبی در پی خواهد داشت. افراد ممکن است به دلایل متعددی تاریخ اتمام یا همان سررسید بیمه‌نامه خود را فراموش کنند؛ مواردی مانند مشکلات مالی، فراموشی، سهل‌انگاری، عدم دسترسی به دفتر نمایندگی بیمه و ... . در چنین شرایطی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه محاسبه و به حق بیمه شخص اضافه می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به هیچ عنوان قابل بخشش و تخفیف نیست و کاهش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به عنوان تخلف نمایندگی بیمه محسوب می‌شود.


عواقب دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث عواقب دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث

به غیر از عواقب مالی، مشکلات دیگری نیز وجود خواهد داشت که علاوه بر خسارات مالی بالا موجب صرف زمان زیادی نیز خواهد بود. از عواقب اصلی نداشتن بیمه شخص ثالث عبارتند از:

police stop car whitout insurance1. متوقف شدن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی

پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت شناسایی خودروی فاقد بیمه شخص ثالث آن را متوقف می‌کند و به پارکینگ انتقال می‌دهد. در این حالت شخص خاطی باید بیمه‌نامه شخص ثالث دارای اعتبار تهیه کند و علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث که به حق بیمه‌اش اضافه شده است، هزینه پارکینگ را نیز بپردازد.


driving accident with no insurance2. حوادث رانندگی

در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث در تصادفات، چه فرد مقصر باشد و چه زیان‌دیده؛ به مشکلات جدی بر خواهد خورد. درصورتی‌که مالک خودرو، مقصر باشد باید تمامی هزینه را شخصاً بپردازد. در بعضی از مواقع به ویژه اگر فوت یا خسارات بدنی دیگر در اثر حادثه رخ دهد، خسارت مالی جبران‌ناپذیری برای راننده مقصر به همراه خواهد داشت.

در صورتی‌که راننده فاقد بیمه شخص ثالث در حادثه رانندگی زیان‌دیده باشد نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. چرا که پلیس راهنمایی و رانندگی برای ارائه گزارش به مدارک هر دو طرف نیاز دارد. از طرفی شرکت بیمه طرف قرارداد با خودروی مقصر نیز ممکن است در پرداخت خسارت به راننده زیان‌دیده فاقد بیمه شخص ثالث مشکلاتی به وجود آورد.


car deal without third party insurance3. خرید و فروش خودروی فاقد بیمه شخص ثالث

در صورتی‌که مالک خودروی فاقد بیمه شخص ثالث قصد معامله آن را داشته باشد ابتدا باید برای وسیله نقلیه خود بیمه شخص ثالث تهیه کند چرا که امکان خرید و فروش خودرویی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست وجود ندارد.


افزایش حق بیمه در اثر جریمه دیرکرد4. افزایش حق بیمه ناشی از جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

همان‌طور که توضیح دادیم درصورتی‌که تمدید بیمه شخص ثالث با تأخیر انجام شود به صورت روزشمار مبلغی به عنوان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به حق بیمه شخص ثالث افزوده خواهد شد. گاهی ممکن است این مبلغ به یک میلیون تومان نیز برسد و این مبلغ مشمول هیچ‌گونه تخفیف یا بخشودگی نمی‌شود.


در صورتی‌که خودرویی دارای تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث باشد در صورت تأخیر در تمدید بیمه‌نامه، تعداد سال تخفیف آن حفظ خواهد شد. برای مثال اگر خودروی فرد یک سال تخفیف عدم خسارت داشته باشد و به دلیل دیرکرد در تمدید بیمه‌نامه مشمول جریمه شود، باید جریمه دیرکرد را بدون احتساب تخفیف و به صورت کامل بپردازد اما در حق بیمه اصلی 5% تخفیف خواهد داشت و تعداد سال تخفیف عدم خسارت خودرو نیز از بین نمی‌رود.


insurance extention timeچند روز قبل از اتمام اعتبار بیمه‌نامه باید آن را تمدید کرد؟

اعتبار بیمه شخص ثالث از دوازده بامداد فردای خرید بیمه‌نامه آغاز می‌شود و تا بامداد روز سررسید بیمه‌نامه معتبر است. برای مثال اگر روز اتمام اعتبار بیمه‌نامه فردی دوشنبه باشد و فرد بیمه‌نامه خود را در هر ساعتی از روز دوشنبه تمدید کند اعتبار بیمه‌نامه‌اش از بامداد سه شنبه آغاز می‌شود و فرد در این فاصله تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست و در صورتی‌که خسارت ناشی از حادثه رانندگی برایش اتفاق بیافتد باید تمام هزینه را شخصاً تقبل کند.

بهترین زمان برای تمدید بیمه شخص ثالث یک هفته قبل از اتمام تاریخ اعتبار بیمه‌نامه است. تمدید بیمه زودتر از یک هفته مانده به تاریخ سررسید نیز صرفه اقتصادی ندارد.


در مدت زمانی که بیمه‌نامه قبلی و جدید همپوشانی دارند اگر حادثه رانندگی رخ دهد از بیمه‌نامه قبلی استفاده می‌شود.

اگر برای مثال فرد 5 سال تخفیف عدم خسارت داشته باشد طبعاً در بیمه‌نامه جدیدش درج خواهد شد. حال اگر در مدت همپوشانی دو بیمه‌نامه فرد دچار خسارت شود و مجبور به استفاده از بیمه شخص ثالث خود شود 5 سال تخفیف عدم خسارت وی از بین می‌رود و در بیمه‌نامه جدید وی اعمال می‌شود. در این حالت شخص با پرداخت مبلغی که به واسطه تخفیف از حق بیمه‌اش کسر شده بود الحاقیه‌ای دریافت می‌کند که از بین رفتن تخفیف عدم خسارت وی در آن درج شده است.


استثنا بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالثاستثنا بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

تنها در یک صورت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده می‌شود و آن هم در صورتی است که اعتبار بیمه‌نامه خودرو زمانی که در پارکینگ نیروی انتظامی متوقف شده است پایان یابد. در این صورت مالک خودرو با ارائه مجوز رفع توقیف به شرکت بیمه از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث معاف می‌شود.


یکی از مزایای اصلی خرید آنلاین بیمه از سامانه بیمیتو از میان برداشتن تمامی محدودیت‌های زمانی و مکانی است؛ به این صورت که در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر جای ایران امکان خرید و تمدید بیمه شخص ثالث وجود دارد. از مزایای دیگر این سامانه یادآوری سررسید بیمه‌نامه چند روز قبل از موعد آن است.


third party insurance transferانواع روش‌های انتقال بیمه شخص ثالث

در شرایط متفاوتی ممکن است فرد قصد انتقال بیمه شخص ثالث خود را به روش‌های مختلف داشته باشد. در ادامه به چند مورد از اَشکال انتقال و روند آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. تمدید بیمه شخص ثالث با شرکت بیمه‌ای متفاوت

در بسیاری از مواقع فرد ممکن است به دلایلی مانند عدم رضایت از نحوه سرویس‌دهی شرکت بیمه یا تفاوت قیمتی و غیره قصد تمدید بیمه شخص ثالث خود با شرکتی دیگر را داشته باشد. در این صورت روند و تمامی مدارک با حالتی که تمدید بیمه‌نامه از طریق شرکت قبلی انجام شود یکسان است. مطابق روند خرید از سامانه بیمیتئ خرید از سامانه بیمیتوپیداست می‌توان برای تمدید بیمه‌نامه شرکتی متفاوت را انتخاب کرد و مدارک همیشگی را ارائه داد.

درصورتی‌که بیمه شخص ثالث دارای تخفیف عدم خسارت باشد و فرد بیمه‌نامه‌اش را با شرکتی متفاوت تمدید کند، تخفیف بیمه‌نامه از بین نمی‌رود.


2. انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید خودرو

بیمه شخص ثالث مانند بیمه بدنه نیست که تنها متعلق به شخص است؛ به این معنا که بیمه شخص ثالث می‌تواند متعلق به شخص یا خودرو باشد. در صورت معامله خودرو مالک جدید خودرو می‌تواند بیمه‌نامه را به نام خود ثبت کند که در این صورت الحاقیه‌ای ضمیمه بیمه‌نامه می‌شود مبنی بر تغییر مالک بیمه‌نامه و یا می‌تواند مشخصات بیمه‌نامه را تغییر ندهد چرا که شماره شاسی خودرو در بیمه‌نامه درج شده است و از آن‌جایی که کارت خودرو به نام مالک جدید است مشکلی پیش نخواهد آمد.


3. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث

در برخی از موارد فرد مایل به انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خود به خودروی دیگری است. این انتقال به دو صورت امکان‌پذیر است. در مواردی ممکن است فرد قصد فروش خودروی خود را داشته باشد. در این حالت می‌تواند تخفیف بیمه‌نامه خود را به خودروی جدید خود انتقال دهد. از طرفی در مواردی ممکن است فرد قصد داشته باشد که تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه‌اش را به شخص دیگری انتقال دهد. در این حالت انتقال تخفیف بیمه‌نامه تنها در یک خانواده و بین مادر، پدر و فرزندان امکان‌پذیر است.

در انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید به قانون خودروهای مشابه دقت داشت. قانون خودروهای مشابه به این صورت است که انتقال تخفیف بیمه‌نامه تنها بین خودروهایی با کاربری مشابه امکان‌پذیر است و امکان انتقال تخفیف بیمه‌نامه از خودروی سواری به بارکش وجود ندارد.


گم شدن بیمه شخص ثالثبعد از گم‌شدن بیمه شخص ثالث چه روندی را باید طی کرد؟

اولین قدم بعد از گم‌شدن بیمه شخص ثالث گزارش فوری آن به نمایندگی بیمه است. برای بیمه شخص ثالث المثنی صادر نمی‌شود و تنها گواهی صادر می‌شود. برای دریافت گواهی ابتدا باید به مجتمع بیمه‌ای که بیمه‌نامه از آن صادر شده است مراجعه کرد. در صورتی که فرد شرکت بیمه خود را فراموش کرده است، می‌تواند با هریک از موارد شماره پلاک خودرو، شماره شاسی، شماره موتور یا شماره بیمه‌نامه از طریق سایت بیمه مرکزی مشخصات بیمه‌نامه را استعلام کند. مدارک لازم جهت ارائه به مجتمع بیمه نیز سند خودرو و کارت شناسایی است.

ارزش قانونی این گواهی هیچ تفاوتی با اصل بیمه‌نامه ندارد. نمایندگی بیمه تعداد کوپن‌ها و تخفیف عدم خسارت و مشخصات دیگر بیمه‌نامه قبلی را استعلام می‌کند و در گواهی بیمه شخص ثالث درج می‌کند. در صورتی‌که بعدها شخص در حادثه رانندگی دچار خسارت شود الحاقیه‌ای مبنی بر استفاده از بیمه شخص ثالث و از بین رفتن تخفیف عدم خسارت ضمیمه گواهی بیمه خواهد شد.

صدور گواهی بیمه شخص ثالث رایگان است.


تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالثتغییرات قانون بیمه شخص ثالث در سال 96

قانون بیمه شخص ثالث در سال 97 دست‌خوش تغییراتی شده است. هرکس به‌عنوان بیمه‌گزار بیمه شخص ثالث بهتر است درباره این تغییرات اطلاعات کافی داشته باشد. قانون جدید بیمه شخص ثالث در موارد زیر دچار تغییراتی شده است که به توضیح درباره آن‌ها می‌پردازیم:

الحاقیه بیمه شخص ثالث1. الحاقیه بیمه شخص ثالث

در سال‌های گذشته بیمه‌گزارانی که سررسید بیمه‌نامه‌شان ابتدای سال شمسی نبود، موظف بودند با اعلام نرخ جدید حق بیمه از جانب بیمه مرکزی، مابه‌تفاوت حق بیمه را بپردازند تا بتوانند حداقل میزان پوشش مالی را برای بیمه‌نامه خود تهیه کنند. این مابه‌تفاوت در قالب الحاقیه‌ای ارائه می‌شد که هر ساله دغدغه بسیاری از رانندگان بود. خوشبختانه در سال 96 الحاقیه حذف شده است و در صورت بروز خسارت، مابه‌تفاوت مبلغ ناشی از افزایش نرخ دیه و حق بیمه توسط صندوق خسارات بدنی پرداخته می‌شود و دیگر نگرانی بابت خرید الحاقیه وجود ندارد.

برخورد بیمه شخص ثالث با رانندگان سابقه‌دار2. بیمه شخص ثالث برای رانندگان سابقه‌دار!

در قانون جدید بیمه شخص ثالث نرخ این بیمه برای رانندگان با نمره منفی بالا و سابقه تخلفات رانندگی زیاد با سایر افراد فرق می‌کند. قطعاً این افراد باید حق بیمه بیشتری نسبت به افراد کم تخلف بپردازند زیرا ریسک خسارت این افراد بیشتر است.

 برخورد قانون جدید بیمه شخص ثالث با متقلبان3. برخورد قانون جدید بیمه شخص ثالث با متقلبان

در قانون جدید بیمه شخص ثالث درصورتی‌که فردی با صحنه‌سازی و تقلب اقدام به دریافت خسارت از بیمه کند، به حبس تعزیری محکوم می‌شود و باید دو برابر مبلغ خسارت دریافت شده از بیمه را پرداخت کند.

در این قانون راننده مقصر حادثه تحت هیچ شرایطی زندانی نمی‌شود.

پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث توسط رانندگان متخلف4. رانندگان متخلف و پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث درصورتی‌که راننده مقصر به دلیل رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی باعث بروز حادثه شده باشد، باید بخشی از خسارت وارد شده را پرداخت کند.

جریمه شرکت های بیمه5. جریمه برای شرکت‌های بیمه

این قانون برای شرکت‌های بیمه هم در شرایطی جریمه در نظر گرفته است. اگر مدارک بیمه‌گزار کامل باشد و دادگاه رأی مبنی بر دریافت خسارت به نفع بیمه‌گزار داده باشد، درصورتی‌که شرکت بیمه در پرداخت خسارت تأخیر کند باید جریمه بپردازد.

بیمه حوادث راننده6. تغییرات بیمه حوادث راننده

در قانون جدید بیمه شخص ثالث به راننده مقصر هم توجه شده است. در این قانون خسارات جانی راننده مقصر مطابق بیمه‌نامه پرداخت می‌شود؛ درصورتی‌که در قانون قدیم فقط فوت و نقص عضو تحت پوشش بیمه حوادث راننده قرار می‌گرفت.

دریافت خسارت شرکت های بیمه از ارگان های مقصر7. شرکت‌های بیمه از ارگان‌های مقصر خسارت بگیرند

درصورتی‌که حادثه رخ داده به علت خرابی راه، نبود علائم راهنمایی و رانندگی و... باشد، شرکت بیمه می‌تواند نسبت به دریافت خسارت از ارگان مربوطه اقدام کند. میزان خسارت طبق رأی دادگاه اعلام می‌شود.

دریافت خسارت بیمه شخص ثالث در حوادث مختصردریافت خسارت در حوادث مختصر

درصورتی‌که حادثه‌ای رخ دهد و کمتر از 6 میلیون و 300 هزار تومان به خودروی زیان‌دیده خسارت وارد کند، برای دریافت خسارت از بیمه نیازی به کروکی و گزارش پلیس نیست. در این حالت بیمه با حضور خودرو طرفین حادثه و مدارک مورد نیاز هزینه خسارت را پرداخت می‌کند.

تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۹۷تغییرات قانون بیمه شخص ثالث در سال 97

در ابتدای سال 97 قانون بیمه شخص ثالث دستخوش تغییراتی شد. بنابراین محاسبه بیمه شخص ثالث از این پس تغییر می‌کند. تغییرات اعمال شده در این قانون در سال 97 عبارت است از:

حذف کوپن بیمه شخص ثالث

کوپن بیمه شخص ثالث در سال 97 حذف شده است و بیمه‌نامه شخص ثالثی که از این به بعد خریداری می‌کنید کوپن ندارد. با اینکه کوپن بیمه نشان دهنده تعداد خسارت خودرو محسوب می‌شود ولی از آنجا که اطلاعات هر فرد در سیستم بیمه موجود است لذا حضور کوپن بیمه خیلی ضروری نیست.

محاسبه تخفیف‌های بیمه شخص ثالث

قانون تخفیف‌های بیمه شخص ثالث در سال 97 نیز تغییر کرده است. از این به بعد اگر فرد تصادف کند و از بیمه خود استفاده کند، تخفیف‌های او به‌طور کامل از بین نمی‌رود و فقط مقداری از آن کم می‌شود. به‌طور مثال در تصادف اول 20 درصد از تخفیف بیمه و در تصادف دوم 30 درصد از آن از بین می‌رود. از طرف دیگر سالانه به‌جای 10 درصد فقط 5 درصد به میزان تخفیف‌های بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.

خرید بیمه شخص ثالثخرید بیمه شخص ثالث

بعد از پرداختن به موارد مهم در مورد بیمه شخص ثالث نوبت به بررسی نکات مهم در خرید این بیمه می‌رسد.

در گذشته خرید بیمه شخص ثالث عمدتاً از طریق دفاتر نمایندگی بیمه انجام می‌شده است. امروزه تمامی صنایع به سمت الکترونیک شدن پیش می‌روند. صنعت بیمه نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیمیتواولین اپلیکیشن فروش آنلاین بیمه است که در آن امکان مقایسه بیمه‌ها و شرکت‌های متفاوت وجود دارد و نتیجه آن خریدی آگاهانه خواهد بود. از طرفی در این سامانه همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد محدودیت مکان و زمان وجود ندارد و می‌توان در هر ساعتی از شبانه‌روز و از هر شهری در ایران خرید بیمه را انجام داد تا طی حداکثر یک شبانه‌روز صدور بیمه‌نامه انجام شود. از طرفی سرعت صدور بالا و صرفه‌جویی در زمان و هزینه رفت‌و‌آمد از مزایای دیگر خرید اینترنی بیمه شخص ثالث از بیمیتوهستند.

در ادامه به توضیح مراحل خرید بیمه شخص ثالث از سامانه بیمیتو می‌پردازیم:

1. ورود به وب‌سایت یا اپلیکیشن بیمیتو

2. انتخاب نوع خودرو و مدل خودرو و سال ساخت

3. وارد کردن سابقه عدم خسارت-عدد ت‌ع‌خ درج شده روی آخرین بیمه‌نامه با مدت اعتبار بیمه‌نامه جمع شود.

4. وارد کردن تاریخ اتمام یا همان سررسید بیمه‌نامه و مقایسه قیمت

5. تغییر مدت اعتبار، کاربری خودرو و پوشش به انتخاب خود

6. مقایسه قیمت و کیفیت شرکت‌های مختلف و ثبت سفارش

7. ثبت‌نام یا ورود به حساب کاربری

8. آپلود عکس پشت و روی کارت ماشین و بیمه‌نامه (کیفیت عکس‌ها به گونه‌ای باشد که خواندن اطلاعات آن‌ها امکان‌پذیر باشد. تمامی کوپن‌های بیمه‌نامه در عکس بیمه‎نامه مشخص باشند.)

9. ثبت جزئیات محل ارسال بیمه‌نامه

10. مطالعه قوانین و شرایط و تایید در صورت پذیرفتن

11. پرداخت آنلاین

بعد از انجام این مراحل از طرف تیم پشتیبانی بیمیتو با بیمه‌گزار تماس گرفته می‌شود تا هماهنگی لازم در مورد ساعت ارسال بیمه‌نامه انجام شود.

در خرید از سامانه بیمیتو هیچ مبلغ اضافه‌ای نسبت به نمایندگی‌های بیمه دریافت نمی‌شود.

خرید از سامانه بیمیتو به صورت ساده طراحی شده است تا شخص حین فرآیند خرید دچار سردرگمی و اشتباه نشود. با این حال، در هر لحظه‌ای که نیاز به مشاوره با ما داشتید، می‌توانید از بخش چت وب‌سایت یا به وسیله تماس تلفنی، با ما در تماس باشید.

  • بیمه بدنه
    بطور کلی گروه بیمه اتومبیل جبران کننده خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی از جمله تصادف، آتش‌سوزی و سرقت به اتومبیل مورد بیمه، سرنشینان آن و اشخاص ثالث می‌باشد. علاوه بر موارد فوق شکست شیشه اتومبیل، دفاع از حقوق بیمه‌گزار در مراجع دادگستری و مراجعه به مسئول خسارت، توقف اتومبیل خسارت دیده در مدت تعمیر نیز با دریافت حق‌بیمه اضافی قابل بیمه شدن می‌باشد
    خسارت‌هایی که در اثر حوادث اتومبیل متوجه اشخاص ثالث می‌شود به موجب بیمه‌نامه شخص ثالث مورد تامین قرار می‌گیرد. بیمه شخص ثالث جنبه اجباری دارد و تابع قانون و مقررات خاص خود می‌باشد. بنابراین این گروه بیمه را می‌توان به سه گروه زیر تقسیم کرد:
    پوشش بیمه بدنه اتومبیل نگرانی های بیمه گذاران (دارندگان این وسائل) در مورد حوادثی که منجر به آسیب دیدن اتومبیل آنها و ایجاد هزینه های پرداخت خسارت میگردد را کاهش می دهد یا از میان می برد.
    در بیمه های بدنه بیمه گذار در مقابل پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه در صورت آسیب دیدن اتومبیل خود بخاطر خطرات تحت پوشش مبلغی را به عنوان خسارت دریافت خواهد کرد به طور کلی اتومبیلهایی که جهت پوشش بیمه بدنه معرفی میگردند در ابتدای امر بایستی قابلیت پوشش بیمه بدنه را دارا باشند و این قابلیت در مرحله اول از دو راه اثبات میگردد:

    • سال ساخت اتومبیل:
      حداکثر بیش از 10 سال از تولید و مونتاژ وسائل نقلیه سواری در زمان معرفی و صدور بیمه نامه نگذشته باشد،البته برای پوشش بیمه بدنه اتومبیلهای سواری با قدمت سال ساخت برای هر سال اضافه بر 10 سال مزبور 5 % اضافه نرخ بعنوان قدمت سال ساخت در نظر گرفته و بر حق بیمه های اصلی اضافه گردیده و صدور بیمه نامه برای اتومبیلهایی که بیش از 20 سال از ساخت آنها گذشته باشد نیاز به مجوز از مدیریت بیمه های اتومبیل دارد.
    • بازدید اولیه از اتومبیل:
      راه دیگر اثبات قابلیت پوشش بیمه بدنه برای اتومبیلهای معرفی شده،کارشناسی بازدید اولیه از وسیله نقلیه معرفی شده توسط کارشناس مورد تأیید شرکت است که کارشناس مزبور باید دارای مجوز کارشناسی بازدید اولیه و کد اختصاصی بوده و گزارش مربوطه را جهت صدور بیمه نامه بدنه تهیه نماید.

 

شرکت بیمه ایران

۳۳۴ بازديد
بیمه ایران
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 

 
 
نوع خدماتی، شرکت دولتی ایران
بنا نهاده ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴
بنیانگذاران الکساندر آقایان
محدودهٔ فعالیت انواع رشته‌های بیمه اشخاص، اموال، خاص، مسوولیت و مهندسی
مدیر عامل محسن پورکیانی
افراد کلیدی محسن پورکیانی (مدیرعامل)
خدمات انواع بیمه
درآمد ۱۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان
مجموع دارایی ۱۲
مالک دولت جمهوری اسلامی ایران
وبگاه www.iraninsurance.ir
بیمه ایران تنها شرکت دولتی ایران در زمینه بیمه است. این شرکت در تاریخ ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴ به دست علی اکبر داور و به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی آغاز به فعالیت کرده‌است. بیمه ایران، شرکتی دولتی است که توانگری مالی آن کاملاً وابسته به دولت است و امکان ورشکستگی یا عدم ایفای تعهدات وجود ندارد.
بنابر قانون و مصوبات شورای‌عالی بیمه، کلیه سوابق و اسناد مربوط به حقوق و تعهدات مؤسسات بیمه‌ای که پروانه فعالیت آن‌ها لغو می‌شود به شرکت سهامی بیمه ایران انتقال می‌یابد. در نتیجه ریسک‌های تحمیلی به بیمه ایران تفاوت ساختاری جدی با ریسک‌های تحمیلی به سایر شرکت‌های بیمه دارد.
شرکت سهامی بیمه ایران با بیش از ۳۴ درصد سهم بازار بیمه کشور بزرگترین شرکت، بر اساس سهم بازار، نه تنها در صنعت بیمه که در کل نظام مالی جمهوری اسلامی ایران است.
در نظام بانکی و در بازار سرمایه، هیچ شرکتی بیش از ۳۰ درصد سهم بازار را در اختیار ندارد. بیمه ایران با این شرایط، کل صنعت بیمه کشور را پشتیبانی می‌کند.
این شرکت از سال ۱۳۹۰ به این سو همواره زیان‌ده بوده، به‌طوری که مجموع زیان انباشته شرکت در انتهای سال ۱۳۹۶ به مبلغ ۵ هزار و ۱۶۰میلیارد تومان رسیده‌است.

 

 
آلکساندر آقایان مؤسس نخستین شرکت بیمه و نیز اولین شرکت مبادلات و حمل و نقل کالا در ایران
در پانزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۱۴، شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی و دولتی تأسیس شد و به عنوان بنیان‌گذار صنعت بیمه در کشور آغاز به کارکرد. آغاز فعالیت بیمه ایران (۱۴ آبان ۱۳۱۴) را به تعبیری می‌توان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. بیمه ایران از آذرماه ۱۳۱۴ صدور بیمه نامه در رشته‌های مختلف را آغاز نمود و ظرف یک سال در شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، همدان، اهواز و بوشهر نمایندگی تأسیس کرد.[۱][۲] بیمه ایران در ظاهر خصوصی بود و سهامداران آن از سه نفر اشخاص حقیقی و وزارت مالیه تشکیل شده بود اما در عمل یک شرکت دولتی محسوب می‌شد.
همزمان تعدادی از دانشجویان رشته‌های اقتصادی و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند. شرکت بیمه ایران موفق شد در همان سال نخست فعالیتش ،۶۲٪ بازار بیمه کشور را در اختیار بگیرد و سهم مؤسسات خارجی را از ۱۰۰٪ به ۳۸٪ کاهش دهد. بیمه ایران همچنین درصد واگذاری اتکائی را از حدود ۹۰٪ به ۴۴٪ تقلیل داد و با کاهش نرخ حق بیمه در برخی از رشته‌ها به حدود ۵۰٪، در گسترش و توسعه بیمه نقش مؤثری را ایفا کرد بطوری که امروز نه تنها درسراسر کشور، بلکه درکشورهای اروپایی و آسیایی، به ویژه در خاورمیانه نامی پر آوازه و آشناست.
این شرکت تا قبل از پیروزی انقلاب ۵۷ به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی فعالیت می‌کرد. هم‌اکنون بیمه ایران با بیش از ۲۰۵ شعبه و ۳۷۷۰ نمایندگی در داخل کشور و ۱۲ شعبه و نمایندگی در خارج از کشور بزرگترین شرکت بیمه در ایران است.[۳]
تاریخچه
در اولین روزی که شرکت سهامی بیمه ایران شروع بکار کرد آقای داور وزیر مالیه وقت که در حقیقت تأسیس شرکت سهامی بیمه ایران را تا اندازه زیادی مرهون علاقه و پشتکار اوست؛ خطاب به کارمندان بسیار معدود شرکت چنین گفت:

من به شرکت بیمه جدید التاسیس به اندازه بانک ملی ایران علاقمندم و اهمیت این شرکت برای کشور به اندازه بانک ملی است. سعی کنید تشکیلات منظم و درستی داشته باشید و حتی از اول به تأسیس شعب در خارج کشور مثل بغداد و کراچی و بمبئی اقدام نمائید و کارمندان تحصیل کرده داشته باشید و آنها را برای فعالیت حاضر نمائید. البته اسم این شرکت به زودی در تمام دنیا معروف خواهد شد.

بعد از این نطق کوتاه و مؤثر آقای داور تقاضا کرد که برای اولین بار منزل خود او به وسیلهٔ شرکت سهامی بیمه ایران بیمه شود و بدین ترتیب اولین بیمه نامه آتش‌سوزی در تاریخ ۱۴ آبان ماه ۱۳۱۴ به نام آقای داور صادر گردید. تاریخ مزبور در تاریخ اقتصادی کشور اهمیت خاصی دارد. چون موسسات بیمه هر کشوری از ارکان اولیه اقتصادی آن کشور به‌شمار می‌رود و عمل بیمه در تمام دنیا ملاک درجه ترقی و تنزل اقتصادی است.
عبدالحمید شمس سرپرست اداره خسارت در سال ۱۳۳۲ در قسمتی از خاطرات خود با عنوان شرکت بیمه ایران چگونه بوجود آمد، نوشته‌است:

... درابتدای کار، شرکت محل معینی نداشت. درخیابان لاله زار محل فعلی سینما خورشید در قسمت زیر زمین آن، دو اتاق تاریک و مرطوب تحویل ما گردید که در آنجا مشغول کار شویم. خوب به خاطر دارم که در آن روزگار (اول دی ماه ۱۳۱۴) فقط آقای سرکیاس (عضو هیئت مدیره وقت) و دو نفر خانم ماشین نویس و نگارنده شروع به کار کردیم. در آن زمان برای تأمین سرمایه اولیه شرکت و تبدیل مقداری کاغذ به پول که برای شرکت نهایت ضرورت را داشت کوشش می‌کردیم. صبح اول وقت کیف من از طلبهای تثبیت غله پر می‌شد و برای وصول آن عازم می‌شدم و در مراجعت چکی همراه داشتم. آقای مدیرعامل تشکر و تشویق می‌کردند و خانم‌های همکار چای و شیرینی تعارف می‌کردند و همین تشویق‌ها خستگی هارا به نشاط مبدل می‌کرد و باز بعدازظهر مجدداً برای وصول طلب‌ها می‌رفتم.

از جمله سرمایه ابتدایی شرکت سهامی بیمه ایران اراضی باغ فردوس بوده‌است که به این شرکت واگذار شده بود تا از فروش اقساطی آن سرمایه اولیه تأمین شود و مورد دیگر طلب‌های سازمان غله به دولت بوده‌است که به طریق فوق دریافت می‌شد و در مجموع ۳۴٫۲۹۸ میلیارد ریال سرمایه اولیه شرکت تأمین شد.
چهارچوب فعالیتی
بیمه ایران در کلیه رشته‌های بیمه زندگی و غیر زندگی فعالیت می‌کند و با عرضه بیمه‌های تجاری و خانواده شامل بیمه‌های اتومبیل، اشخاص (عمر – حادثه – درمان)، آتش‌سوزی، باربری، مهندسی و مسئولیت بیش از ۵۰٪ سهم بیمه‌های بازرگانی کشور را در اختیار دارد.
در بخش حمایت‌های ملی نیز اکثریت پروژه‌های بزرگ ملی نظیر نفت و گاز و پتروشیمی، هواپیمایی، سدسازی، نیروگاه‌ها و صنایع تحت پوشش بیمه ایران است که در مواقع لزوم خطرات بیمه‌شده خود را نزد بازارهای بین‌المللی بیمه اتکائی می‌کند. بیمه ایران با توجه به ظرفیت بالای ریسک‌پذیری خود، علاوه بر انجام بیمه‌های مستقیم، نسبت به پذیرش ریسک به صورت بیمه‌اتکایی قبولی از شرکت‌های بیمه داخلی و خارجی اقدام می‌کند.
توانگری مالی، دارایی‌ها و شعب
این شرکت با دارا بودن بالغ بر ۱۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان ذخایر (معادل ۱۱۱ درصد پرتفوی سال ۹۶) بالاترین نسبت ذخایر به حق بیمه در صنعت بیمه کشور را دارد که نشان‌دهنده تفاوت شیوه ذخیره‌گیری در این شرکت با سایر شرکت‌های صنعت است. از آنجایی که میزان ذخایر نقش جدی در کاهش توانگری ایفا می‌کند، در صورت وجود این تفاوت، امکان مقایسه این شرکت با سایر شرکت‌ها محدود می‌شود.
با وجود ابهاماتی در فرمول توانگری مالی، به دلیل زیان انباشته بالا، این شاخص در ۵ سال گذشته در این شرکت، از سطح ۱ به سطح ۴ رسیده‌است.